Med sosiale medier overalt og hele tiden er det lett å tenke at e-postmarkedsføring er gammeldags og utdatert. Men som vi har skrevet om flere ganger tidligere, lever e-postmarkedsføring i aller beste velgående i 2021.
24Nettbutikk og MailMojo samarbeider om å gjøre det superenkelt for alle som har nettbutikk å sende ut nyhetsbrev direkte fra systemet. Denne våren kommer vi til å dele vår kunnskap om hva som skal til for å bli skikkelig dreven på e-postmarkedsføring, og vi håper tipsene kommer til nytte.
Del 1 - Hold stilen - Hva bør du tenke på for stil og tone i nyhetsbrevet ditt
Del 2 - Derfor bør du med nettbutikk bruke nyhetsbrev
Del 3 - 12 fakta om e-postmarkedsføring alle bedriftseiere bør vite
I 2019 var det 3,9 milliarder e-postbrukere verden over og tallene øker stadig. Tidligere studier viser at 44% av mottakere har gjort minst ett kjøp det siste året basert på kommersiell e-post, så med andre ord blir det flere og flere som kanskje kan tenke seg å motta dine nyhetsbrev og salgs-e-poster.
E-postmarkedsføring og nyhetsbrev er dessuten den mest direkte og personlige av alle digitale markedsføringskanaler, en perfekt måte å bygge relasjoner mellom deg og dine mottakere på. Men, for at du skal få utbytte av din e-postmarkedsføring må du først få mottakeren til å åpne dine e-poster. Med tanke på hvor mange e-poster et gjennomsnittsmenneske får i løpet av én dag, er utfordringen å skille seg ut i mengden og få mottakerne til å åpne nettopp din e-post.
Dette betyr i første rekke å sørge for at du skriver et knallbra emne på e-posten. Faktisk er det slik at 33% av mottakere åpner en e-post kun på bakgrunn av hva det står i emnefeltet.
Vi har jobbet med e-postmarkedsføring i mange år, og testet hva som fungerer best. Resultatet er denne listen over gode strategier for å maksimere åpningsraten.
Les flere fakta om e-postmarkedsføring (Engelsk)
Men først… hva bør du forvente?
Det du derimot bør være klar over først, er at åpningsrater varierer svært mye mellom bransjer. I tillegg er det slik at mange blir overrasket over «lave» åpningsrater når de først begynner med e-postmarkedsføring, da det er lett å tenke at rundt 25% åpninger høres lite ut («leser kun 1 av 4 mottakere e-postene mine!?»).
Her gjelder det altså å styre forventningene, og vi har derfor tidligere skrevet et innlegg som viser hva som er vanlig åpningsrate og om forskjellene bransjer i mellom.
La oss med det ute av verden gå inn på de konkrete tipsene …
Ønsker du å prøve nyhetsbrev-funksjonen gratis? Gå inn i ditt adminpanel, trykk på "moduler" og deretter "nyhetsbrev". Opprett en gratis bruker og kom i gang på 1-2-3!
1. Hold det enkelt
Det å holde emnefeltet kort og konsist bør være din første prioritet.
Tidligere studier har vist at e-posttittel på under 10 tegn var det eneste gangbare for god åpningsrate, men tidene endrer seg. I dag kan du trygt skrive opp til 50 tegn uten at det er avskrekkende for mottakeren.
Det er viktigere hva du skriver (mer om dette senere). Til slutt bør du unngå tvetydige eller ullne emnefelt. Få frem budskapet med så få ord som mulig. Og si én ting. Tekst som sier for mye på en gang blir ofte blir oversett eller rett og slett slettet
2. Personliggjør emnefeltet
Personliggjøring kan utgjøre en markant forskjell. Faktisk har studier vist at emnefelt som er personlige har 22,2% høyere sannsynlighet for å bli åpnet.
Så hvordan personliggjør du emnefeltet? Det enkleste er rett og slett å flette inn mottakerens fornavn, som er en smal sak i nyhetsbrevtjenester som f.eks. MailMojo. Dette skiller din e-post ut fra mengden ved å snakke direkte til mottakeren, og gir beviselig høyere åpningsrate.
I tillegg kan du segmentere dine utsendelser til en mindre gruppering av din e-postliste basert på f.eks. hvor de bor eller interesser de har vist, og så bruke dette i emnefeltet. Et enkelt eksempel kan være «25% rabatt til deg som bor i Oslo».
3. Tilpass til mobil
Opp til 77% av e-poster leses på mobil, som viser færre tegn i emnefeltet før emnet blir kuttet. Tenk også litt på gjennomsnittstiden folk bruker på en e-post, skarve 3 sekunder. Lag en overskrift som er lett å få med seg om leser på farten.
Dagens forbrukere har ikke tålmodighet med ting som ikke er ting som ikke er tilpasset den elskede mobile enheten. Passer ikke innholdet, kan du irritere hele 80% av mottakerne nok til at de umiddelbart sletter e-posten. Da hjelper det lite at du har jobbet lenge med en fengende tittel.
4. Skap eksklusivitet
Ingen liker ikke å føle seg «utenfor», og samtidig elsker vi å få tilgang til ting som ikke er tilgjengelig for allmennheten.
Dette kan du benytte deg av gjennom å sende nyhetsbrev knyttet til noe mottakeren har bedt om informasjon om, eller eksklusive tilbud som ikke er tilgjengelig for dem som ikke er påmeldt din e-postliste. Eksempler kan være:
- Her er din private invitasjon
- Last ned din gratis bonus
- Få eksklusiv tilgang – kun i dag
Formålet her er å få mottakeren din til å føle seg en smule spesiell, og det kan et slikt emne gjøre. Kombiner det forøvrig gjerne med personliggjøring for ekstra effekt!
5. Gjør den tidsbegrenset
En faktor som ikke kan påpekes nok er hvor effektfullt det er å ha en tidsfrist. Faktisk kan det å ha et emne som gir en følelse av at noe er tidsbegrenset og litt eksklusivt gi 22% økt åpningsrate.
Det du ønsker med en slik taktikk, er å få mottakeren til å ta affære umiddelbart, enten om det gjelder en påmelding, gjennomføre et kjøp e.l. Hvis ikke de gjør det umiddelbart er det nemlig stor sannsynlighet for at det blir glemt og aldri blir gjort (derfor er det forøvrig ofte viktig å sende påminnelser også, men det er en helt annen bloggpost).
Noen eksempler:
- 50% rabatt kun i dag
- PÅMINNELSE: Kun 6 timer igjen …
- Meld deg på innen midnatt
6. Skap nysgjerrighet
Nysgjerrighet er en kraftig drivkraft som kan vekkes med forsiktighet. Pass på at du ikke lover noe i emnefeltet som du ikke leverer i innholdet, men å begynne med å fortelle A i tittelen, og vente med fortsettelsen B til e-posten er åpnet, kan være effektivt. Eksempelvis:
- Har du fått med deg årets interiørtrend?
- Få din gratis eBok her…
7. Bruk ordet «gratis»
Alle elsker å få noe gratis. Hvis mottakere vet at de kan bruke et par minutter av sin tid på å få noe verdifullt uten å betale en krone, er det sannsynlig at de vil se nærmere på det.
Studier har vist at e-poster med ordet "free" i emnet ble åpnet 10% mer enn de uten det ordet. Selv om dette handlet om engelske utsendelser med ordet "free", er det ingen grunn til å tro at det er annerledes på det norske markedet.
Snarere kan det godt hende det fungerer enda bedre med det norske ordet "gratis", ettersom det er mindre belastet av spam-filtre enn engelske ord og uttrykk.
8. Bruk klar og direkte tale
Dette går litt inn på det samme prinsippet som å fatte deg i korthet, men handler også om å gi en tydelig «call-to-action». Er det noe spesifikt du ønsker at mottakeren skal gjøre kan det lønne seg å si det kort og konkret. Kombiner det gjerne med andre av disse strategiene, for eksempel ved å gjøre det tidsbegrenset. Eksempler kan være:
- Registrer deg for en gratis prøve i dag
- Meld deg på konferansen om e-handel før kl 16
- Last ned din gratis rapport
Bonus: Bruk gjenkjennelig avsender
Helt avslutningsvis vil jeg bare slenge på et bonustips her, som kan bety minst like mye for å oppnå gode åpningsrater.
Bruk et avsendernavn og avsenderadresse som mottakere dine kjenner igjen, og vær konsekvent på hva du bruker. Du bør med andre ord ikke bytte navnet fra et nyhetsbrev til det neste.
Bestem tidlig om du skal gjøre det personlig ved å bruke ditt eget navn eller firmanavnet. Sørg også for at du ikke sender fra din personlige Gmail-adresse eller lignende – å sende fra et eget domenenavn gjør utsendelsene straks mer profesjonelle.
Konklusjon
Det å skrive en tittel som maksimerer åpningsraten din er heldigvis ikke rakettforskning. Følger du noen av disse prinsippene og eksperimenterer litt på egen hånd, vil du fort finne ut hva som fungerer best ovenfor dine mottakere.
Og når du sender nyhetsbrev og e-postmarkedsføring som dine mottakere åpner og leser, vil du garantert kunne kapitalisere på de overlegne resultatene som nettopp e-postmarkedsføring kan gi.
Ønsker du å prøve nyhetsbrev-funksjonen gratis? Gå inn i ditt adminpanel, trykk på "moduler" og deretter "nyhetsbrev". Opprett en gratis bruker og kom i gang på 1-2-3!
Denne artikkelen har tidligere blitt publisert på MailMojos egen blogg.