For å få aller best utbytte av markedsføring via e-post, er det lurt å sette av litt tid og legge en plan. Selv om e-postmarkedsføring fremdeles har bedre ROI (penger tilbake for hver krone investert) enn andre kanaler, er det ikke bare å sende en e-post og la det stå til.
24Nettbutikk og MailMojo samarbeider om å gjøre det superenkelt for alle som har nettbutikk å sende ut nyhetsbrev direkte fra systemet. Denne våren kommer vi til å dele vår kunnskap om hva som skal til for å bli skikkelig dreven på e-postmarkedsføring, og vi håper tipsene kommer til nytte.
Del 1 - Hold stilen - Hva bør du tenke på for stil og tone i nyhetsbrevet ditt
Del 2 - Derfor bør du med nettbutikk bruke nyhetsbrev
Del 3 - 12 fakta om e-postmarkedsføring alle bedriftseiere bør vite
Del 4 - 8 strategier for flere åpninger av dine nyhetsbrev
Del 5 - Få besøkende i nettbutikken til å bli mottagere av nyhetsbrevet ditt
Del 6 - Lekende lett med automatisering
Dersom du vier litt tid og oppmerksomhet til statistikken, og er godt kjent med mottakerne dine, er det lettere å finne de beste dagene og tidspunktene for utsendelse av dine nyhetsbrev.
Ønsker du å prøve nyhetsbrev-funksjonen gratis? Gå inn i ditt adminpanel, trykk på "moduler" og deretter "nyhetsbrev". Opprett en gratis bruker og kom i gang på 1-2-3!
Testing, testing
Mye av effekten i e-postmarkedsføring handler om å være tilstede i mottakerens bevissthet – når de er mest mottakelige for budskapet ditt. Dette vil naturlig nok variere avhengig av hva slags virksomhet du er – og hvem som er mottakerne dine.
Sender du til konsumenter eller bedriftsmarkedet? For bedriftsmarkedet er det kanskje fremdeles lurt å sende på dagtid, men henvender du deg til privatpersoner burde du prøve utenom arbeidstid.
Har du tenkt slik at mandag formiddag må være lurt for å nå mottakeren i det de begynner arbeidsuken? Det er det mange andre som også tenker! Om innboksen oversvømmes med e-post er det mindre sjanse for at ditt nyhetsbrev skiller seg ut. Kanskje du bør prøve på en annen formiddag i stedet? Kanskje nettopp dine nyhetsbrev kan dra nytte av at du skiller deg ut fra «alle andre» og sender til litt odde tidspunkt?
En måte å finne frem til når flesteparten av dine mottakere åpner, er å sende ut nyhetsbrevene midt på ettermiddagen, la oss si kl 13:00, og deretter sjekke hvilket tidspunkt de fleste ble åpnet og/eller klikket i. Dersom du sender kl 17:00 og folk klikker kl.18:00, kan dette like gjerne være en følge av at 23% av alle e-poster blir åpnet innen 60 minutter etter at de er mottatt.
Her gjelder det å teste seg frem. Det kan være lurt å eksperimentere med ulike sendetidspunkt og ulik frekvens, altså hvor lang tid det skal gå mellom utsendelsene. Sørg for at listene dine er godt segmentert, og at du har god kontroll på teksten i emnefeltet (som er superviktig grunn til at folk faktisk åpner e-postene) og bruker en avsender-e-post som mottakerne dine kan kjenne igjen. Se på statistikken over tid, og gjør deg opp en mening om hva som fungerer best for dine nyhetsbrev.
Finnes det ingen «best practice»?
Joda, det finnes noen tommelfingerregler, som du kan følge frem til du får undersøkt og systematisert dine egne utsendelser:
Vi gjorde våre egne undersøkelser over beste tidspunkt å sende på for noen år tilbake. Vi skal gjøre en oppdatert undersøkelse snart, men tallene vi har ser ut til å stemme rimelig bra med andre, nyere kilder.
For eksempel viser statistikken til Mailchimp at den beste sendetiden er midt-uke i arbeidsuken, og mellom 10:00 og 14:00, med mindre nyhetsbrevet er knyttet til noe spesielt, som påminnelsen om arrangement for eksempel.
Campaign Monitor peker på at 53% av e-poster blir åpnet mellom 09:00 - 17:00 (minus i lønsjen). Hubspot peker på at folk leser e-post i helgene også, og litt avhengig av hva du selger, kan dette være riktig tidspunkt for deg.
Spør kundene dine!
Fortsatt i villrede? Gå til kilden.
Fornøyde kunder har som regel ikke noe imot å hjelpe deg med å gjøre nyhetsbrevet enda bedre for dem. Du kan slå to fluer i den berømte smekken, og både styrke relasjonene til mottakerne dine pluss få førstehåndskunnskap om når de faktisk ønsker å få e-poster fra deg i innboksen sin.
Send en kortfattet undersøkelse (kanskje rundt 1 minutt), der du spør dem om deres åpnings-vaner (og du kan evt. slenge med et og annet ekstraspørsmål samtidig, om det er andre ting du lurer på, men hold det kort, da er det større sjanse for at folk svarer).
Du kan bruke tjenester som Google Skjemaer eller SurveyMonkey (eller andre) og knytte dem til nettstedet eller nettbutikken din, slik at alle som besvarer undersøkelsen, havner der når de har svart ferdig.
Ønsker du å prøve nyhetsbrev-funksjonen gratis? Gå inn i ditt adminpanel, trykk på "moduler" og deretter "nyhetsbrev". Opprett en gratis bruker og kom i gang på 1-2-3!
Oppdater planen ved behov
Ting endrer seg i det digitale landskapet, og selv om du gjør godt grunnarbeid for dine e-postkampanjer, lønner det seg å legge inn en rutine for en vurdering.
Og dersom du skulle finne ut at dine mottakere liker best å åpne nyhetbrevene i de små timer rundt 02:00, trenger du ikke å frykte mange våkenetter: Du kan legge inn tidspunkt for utsendelse frem i tid – både i automatiserte kampanjer og vanlige nyhetsbrev – og utsendelsen passer seg selv.
Ellers inviterer vi deg gjerne til å la deg inspirere av vårt bloggarkiv og melde deg på vårt nyhetsbrev (nederst på siden) for jevnlige tips til hvordan du kan bli en superhelt innen e-postmarkedsføring. Når du tar i bruk alle våre tips og funksjoner, er du godt rustet til å lage nyhetsbrev som sier suksess.
Dette er siste innlegg så langt i vår bloggserie om nyhetsbrev. Mer spennende innhold kommer til høsten. Med dette så ønsker vi alle en riktig god sommer!