Det tar gjennomsnittlig noen sekunder for en kunde å bedømme nettbutikken din om de vil bli eller gå videre. De få sekundene kan avgjøre om det blir et salg, eller om du har tapt kunden. Kanskje for godt.
En del av denne tankeprosessen til kunden går ut på om de finner butikken din tillitvekkende.
Med muligheten for svindelforsøk, malware, virus eller til og med bare dårlig kundeservice, er folk mer skeptiske og forsiktige med sine klikk enn noen gang før. Og fordi du driver en nettbutikk der en transaksjon finner sted, må du være veldig oppmerksom på hvordan selskapet ditt og butikken din oppfattes.
Heldigvis trenger du ikke å bekymre deg for sikkerheten hos oss. Vi stiller med gratis SSL-sertifikat og markedets beste kasse (Klarna). Men en ting er at du vet det - hva kan du gjøre for at kundene dine opplever at din butikk er tillitsvekkende?
Hvordan kan du få noen til å stole på butikken din, slik at de fortsetter å handle?
UXmag kjørte en undersøkelse på hva forbrukerne opplevde som tillitvekkende:
Forbrukere som har mistillit til en nettside:
La oss se på noen punkter som kan gjøre din nettbutikk mer tillitsvekkende:
Tenk på det slik: Du går nedover gaten og leter etter et sted for å spise. Går du inn i restauranten som ser halvveis ferdig, ødelagte vinduer og dør, og rot og søppel på utsiden? Eller går du inn i restauranten som ser ryddig, pen og ren ut med store åpne vinduer?
Sannsynligvis sistnevnte. Du kan bruke de samme prinsippene til nettbutikken din. Hvordan tror du dine kunder opplever din nettbutikk?
Det er ingen unnskyldning for å ha en nettside med dårlig design i dag.
Er det ikke fint at du føler som om du er i gode hender når du besøker en nettbutikk?
Du har kanskje ikke engang snakket med noen ennå, men du vet fra et rent visuelt aspekt at alt kommer til å gå bra. Designet gir deg en trygg følelse. Du vet at menneskene bak nettbutikken virkelig bryr seg om deres merkevare, og til og med produktene og tjenestene de leverer.
Gjennom å gjøre nettbutikken og markedsføringen mer personlig vil kundene oppleve din nettbutikk tryggere. Dette er også en av trendene vi har skrevet om tidligere som blir viktig i 2018.
Du kan gjøre dette på flere måter:
Det finnes sikkert mange flere utallige måter å personliggjøre din nettbutikk. Det viktigste er å prøve en ting - fungerer det ikke prøver du en ny vri.
Kunder er mer opptatt enn noen gang på sikkerhet og personvern når de manøvrerer seg i den digitale jungelen av apper, nettsider og programmer. Hvis din nettbutikk ikke viser med en gang at her er det trygt å handle kan dette få kunder til å snu i døren.
Virke har lansert en sertifiseringsordning som heter Trygg eHandel. Sertifiseringen sørger for at nettbutikker følger en rekke regler og samtidig sikrer forbrukeren de rettighetene norsk lov gir. Les mer sertifiseringen her.
Siden inntoget av sosiale medier er det blitt viktig å være tilstede på disse mediene. Det er mer en samfunnsnorm, en forvetning, enn en regel. Likevel gjør det at mange forbrukere sjekker om nettbutikken er aktiv - enten med blogging eller på sine sosiale profiler der ute. Hvis en forbruker ser at man har opprettet sosiale kontoer eller blogg, men ikke er aktiv der vil forbrukeren oppleve dette som negativt.
Det kan være mye å huske på for en liten nettbutikk, og derfor er det lurt å ha så mange sosiale profiler som man klarer å vedlikeholde hver uke. Har man ikke tid bør man vurdere å deaktivere profilen til man har bedre tid.
Det er ikke noe som er mer frustrerende enn å prøve å kontakte en bedrift men du finner ikke ut hvordan, eller at det må gjøres gjennom svært mange steg. Hvis du vil skape tillit til dine kunder, hvorfor gjøre det vanskelig for kunder å kontakte deg?
Ved å sette opp et enkelt kontaktskjema på nettstedet viser du at det er enkelt å kontakte deg. Legg også til en melding som viser at du kontakter dem innen et visst tidspunkt eller dag. Eksempelvis "Takk for din forespørsel. Vi kontakter deg innen 1-2 dager" er bedre enn "Takk for din forespørsel. Vi kontakter deg så snart vi kan". Det beste er selvfølgelig at kunder kan få svar med en gang, da gjerne gjennom en chat eller sosial media. Enda bedre er hvis du er en etablert bedrift og har muligheten til å gi dine besøkende en adresse de kan nå deg på.
Til slutt er det viktig at nettbutikken og informasjonen alltid er oppdatert. Dette kan gjelde bloggposter, produktbeskrivelser eller forsiden. For eksempel har det vært en sak i media, nyheter eller sosiale medier kan du vise til dette på din nettside. Da skjønner kunder at din nettbutikk er oppdatert og følger med i markedet.
Ta kontakt med oss om du ønsker hjelp og tips til å få din nettbutikk trygg!