De aller fleste skriver produktbeskrivelser som kun beskriver produktet. Ofte blir produktteksten klippet direkte fra leverandørsider og inn i nettbutikken. Dette er galt på mange måter, men det viktigste er at en produktbeskrivelse må selge produktet, ikke bare fortelle tørre fakta.
For flere råd og tips som dekke alle aspekter rundt å starte og drive nettbutikk, last ned vår gratis e-bok |
La oss gå igjennom åtte enkle punkter for å lage produkttekster som selger.
1. Tenk på din ideelle kunde
Finn ut hvem som er din ideelle kunde og forsøk å “snakke” direkte og personlig. Tenk på hvordan du ville ha snakket med kunden om du solgte produktet i en fysisk butikk. Hvilke ord ville du ha brukt? Hvilke ord ville du ikke ha brukt? Hva er din ideelle kunde interessert i å vite om produktet?
Eksempel på to tekster om samme produkt:
Eksempel 1:
Ikke bare er kjolen flott å se på og vil gjøre deg til midtpunkt på festen, men printen kan også gi deg mange anledninger til å bli bedre kjent med nye folk og kanskje fremkalle litt latter ;)
90% Polyester/10% Elastian frontpanel - Solid farge 100% Bomull bak/ermer/ribbe. Løs uformell passform.
Eksempel 2:
Kjole med print. 90% Polyester/10% Elastian frontpanel - Solid farge 100% Bomull bak/ermer/ribbe. Løs uformell passform.
Snakk til kunden om produktet og ikke bare om produktet i generelle ordelag.
Skriv gjerne med et glimt i øyet som denne produktteksten.
2. What´s in it for me?
I hovedteksten bør du alltid forsøke å formidle hvilke fordeler kunden får ved å kjøpe produktet. Spør deg selv hvilke problemer du løser for kunden.
Ofte skriver vi side opp og side ned og funksjonalitet og spesifikasjoner. Vi “skriver oss bort” og glemmer at kunden først og fremst, og helst så tidlig som mulig, vil “scanne” teksten for å finne ut “what’s in it for me?”.
Selger du tekniske produkter bør du heller legge spesifikasjoner i egen fane.
La oss ta et eksempel fra en butikk som selger dyner:
Her er “what’s in it for me” - teksten høyt oppe og produktspesifikasjonene lagt nederst i egne faner.
3. Unngå fine fraser/underbygg påstand!
Unngå fraser som “Et fantastisk godt produkt!”, “Beste produktet på markedet!” eller lignende uten å bevise at dette stemmer. Kunder som leser dette vil tenke at dette sier alle om sine produkter. Har du noen gang sett noen som beskriver produktene sine som “Ikke så bra kvalitet” eller “Dette produktet er av dårlig kvalitet”?
Underbygg din påstand om at dette er det beste produktet eller beste tilbudet på markedet. Dette kan du gjøre på ulike måter:
- Dersom produktet har vunnet produkttester kan du bruke dette som bevis på dine påstander.
- Sammenlign produkter og beskriv i detalj hvorfor akkurat ditt produkt er bedre enn andre produkter.
- Har konkurrenten produkter av tilsvarende kvalitet, så har du kanskje lavere pris?
4. Appeller til kundens fantasi og følelser.
Forskning har vist at hvis folk holder et produkt i hendene, øker deres ønske om å eie det.
Da du selger varer på nett er det naturligvis vanskelig å la kunden holde og ta på produktet. Bruk av produktvideoer og gode produktbilder hjelper til en viss grad her, men prøv også å la kunden forestille seg hvordan det vil være å eie produktet.
For eksempel kan du skrive følgende om du selger en kikkertsikte til et våpen:
Forestill deg at det regner lett og det begynner å bli mørkt. Du får øye på noe 300 meter foran deg og legger an. Kikkertsiktet kompenserer for regnet og mørket med sin nyskapende teknologi og du ser dyret krystallklart gjennom linsen. Med X vil du få følelsen av å ha full kontroll på situasjonen, noe som gjør deg til en bedre jeger!
Her kan leseren raskt sette seg inn i en situasjon han eller hun er kjent med og kan identifisere seg med.
5. Fortell historien om produktet
Om produktet har en spesiell historie så fortell om den! Greier du å formidle en god historie rundt produktet, glemmer leseren at han eller hun blir solgt til.
For å bygge historien, spør deg selv:
- Hvem lager produktet?
- Hva inspirerte til å skape produktet?
- Hvilken hindringer måtte overvinnes for å utvikle produktet?
- Hvordan ble produktet testet?
6. Forfør med sanselige ord
Sjokoladeprodusenter har brukt sanselige ord lenge, fordi det engasjerer mer av hjernen.
Se for eksempel denne produktbeskrivelsen fra Lindt:
Lindt refererer her ikke bare til selve smaken men også til den fine konsistensen. Bruk av sanselige adjektiver kan være en vanskelig oppgave, men gjort riktig kan dette få kunden til å nyte produktet visuelt allerede før det er kjøpt.
7. Bruk produktanmeldelser i teksten
Mange kunder lar seg begeistre over produkter andre kunder går gode for og produkter som oppfattes som populære. Dette skaper også en trygghet for potensielt nye kunder.
Om du har mottatt en god produktanmeldelse så bruk den for alt det det er verdt.
Et eksempel på en produkttekst hvor du inkluderer en produktanmeldelse:
Andre eksempler på effektive tekstfraser:
- Skandinavias mest solgte.
- Over 10.000 solgte.
- Kåret til beste kjøp av Dinside.
Merk! Fortell alltid sannheten! Om du jukser med slike tekster, vil det alltid være en eller flere som “tar deg” på det.
8. Gjør produktteksten enkel å lese
Om du gjør produktteksten oversiktlig og enkel å lese, vil du oppnå høyere konvertering og mer engasjerte lesere.
Her er noen elementer du bør tenke på når du komponerer produktteksten:
- Gjør hovedpunktene enkel å få øye på og legg alltid den viktigste teksten øverst da de færreste vil lese all tekst.
- Bruk gjerne punktliste med klare fordeler om produktet.
- Ha nok luft mellom avsnittene.
- Legg til beskrivende overskrifter.
- Bruk ord som du vet eller tror leseren søker etter. Her kan søkeloggen i butikken din være til hjelp.
- Bruk korrekt språk, og kjør alltid stavekontroll på tekstene dine. De fleste nettlesere kommer med innebygd stavekontroll, alt du bør behøve å gjøre er å stille inn korrekt språk.
Her er et godt eksempel på en konsis og godt lesbar produkttekst
Nå håper vi du er inspirert til å se over dine egne produkttekster og gjøre de små forbedringene som løfter salget.
En god produkttekst skal altså være skrevet som om du snakker til din ideelle kunde og tydelig formidle problemet du løser for kunden. Den skal være seriøs, appellere til følelser og fantasi mens den forteller historien om produktet. Den skal være lettlest og gjerne inneholde sanselige adjektiver. Finnes det produkttester som er verdt å framheve bør disse også refereres i teksten.
Lykke til med dine produkttekster og trenger du mer inspirasjon denne bloggposten med tips til deg som skal starte eller allerede har startet nettbutikk.
Har du ikke en nettbutikkløsning i dag, eller vurdere å bytte - registrer deg for en gratis 30 dagers demokonto eller book en uforpliktende gjennomgang |