Historisk sett ble Black Friday omtalt som begynnelsen på julegavehandelen i USA, der mange butikker tilbyr varer til sterkt reduserte priser. Black Friday er alltid dagen etter Thanksgiving og fordi Thanksgiving alltid faller på den fjerde torsdagen i november i USA, vil Black Friday finne sted på en fredag mellom 23. og 29. november.
Begrepet Black Friday er de senere årene blitt utvidet til Black Week og vi anbefaler at du tenker hele uken når du klargjør kampanjene dine.
I Norge er Black Week, og de senere år, Black Month, blitt årets aller beste handledager for nettbutikker. Svært mange handler alle julegavene sine i perioden mandagen før Black Friday til Cyber Monday (mandagen etter Black Week). Men mange kunder starter letingen etter gode Black week-tilbud lenge før dette, så desto tidligere du kommer opp med en god strategiplan, desto bedre.
Hvilke mål har du for årets Black Week? Er det å få enda flere kunder eller sitte igjen med mest mulig bunnlinje? Strategien du velger avhenger ofte av hvilke mål du setter deg. Husk at prisen på å annonsere hos Google og på sosiale medier øker under Black Week. Høyere annonsekostnader fører ofte til lavere bruttofortjeneste. Så ta høyde for dette i budsjettet ditt.
Om du også drev nettbutikken din i fjor, bør du se hva som fungerte og ikke fungerte under samme periode. Om du annonserte i ulike kanaler, kan du sammenligne hvor høy konvertering du hadde i de ulike kanalene. På denne måten vil du få en pekepinne på hvor du skal sette inn trykket i årets Black Week kampanje.
Selv om bruttofortjenesten på produktporteføljen din kan gå noe ned under salget, bør du fortsatt sitte igjen med et positivt resultat på bunnlinjen totalt sett. Et smart grep er å dumpe prisene på noen få produkter (lokketilbud) og fokuser på mersalg av produkter, hvor du har bedre marginer, etter at kunden har kommet inn i butikken.
For å finne ut av hvor mye du sitter igjen med for hvert solgte produkt, bør du sette opp et regnestykke hvor du inkluderer alle kjente kostnader.
Eksempel:
Du selger en genser til 1000,- kroner. og bruker Google Ads for å annonsere denne genseren. Regnestykket kan være som følger:
I dette eksempelet sitter du igjen med 330,- av en omsetning på 1000,- Og av dette beløpet skal det betales lønninger, husleie, strøm osv.
Mange butikkeiere er svært opptatte av å alltid være billigst uten tanke på bunnlinjen. Det er helt greit å ha noen lokketilbud hvor du isolert sett taper penger, men når totalregnskapet for Black Week er gjort opp, bør bunnlinjen vise sorte tall.
Tips:
I vår budsjettmal for nettbutikker finnes det mal for beregning av bruttofortjeneste per produkt og totalt.
Da konseptet Black Friday etter hvert er blitt forlenget til Black Week kan det være fornuftig å spre gode tilbud utover hele uken og å legge ut de beste godbitene på selveste fredagen. Unntaket er om du ønsker å gi ukestilbud og bygge opp forventningen opp mot Black Friday og Black Week, da kan du vurdere om Black Month er det beste alternativet for deg.
Glem heller ikke Black Weekend og Cyber Monday. Black Weekend er helgen etter Black Friday og Cyber Monday er mandagen etter. Cyber Monday definerer ofte slutten på Black Week.
Man skulle tro at de fleste varene ble satt ned i pris, eller forble uforandret i løpet av Black Week. Prisjakt sammenlignet prisene på over 700.000 enkeltprodukter fra 1700 nettbutikker og fant ut at hvert sjette produkt ble satt opp i pris. Videre ble 80.000 produkter satt opp i pris i starten av oktober for så å bli satt ned under Black Week.
Uansett hvordan du ønsker å prissette dine produkter under Black Week, anbefaler vi at du følger retningslinjene til forbrukerrådet som sier at et produkt må være solgt til ordinær pris i seks uker før det kan settes på salg. Så igjen er det viktig å forberede årets Black Week tilbud tidlig på høsten.
Kunder flest forventer å få et godt tilbud under Black Week. Men hva som er et godt tilbud varierer fra kunde til kunde. Noen finner 30% rabatt som et bedre tilbud enn 3 for 2, selv om det siste gir 33% rabatt, mens noen igjen er villige til å betale en høyere pris så fremt frakten er gratis. Her må man prøve seg litt frem, men om du ligger svært mye høyere i pris enn dine konkurrenter, kan det gå ut over salget.
Her er noen forslag til hvordan du kan prissette produkter og på ulike tilbud du kan ha:
Ha en god og gjennomtenkt markedsføringsplan i forkant av Black Week/Friday. Husk at det kan ta tid å utarbeide annonsemateriell og få godkjent annonser fra ulike markedskanaler. Ha derfor alt klart minst 2-3 uker før Black Week.
Ha alltid en plan B. Hva gjør du om du under Black Weeks første dag går tom for flere av kampanjeperiodens hovedprodukter? Har du andre produkter du kan lokke med, eller setter du all annonsering på pause? Hva om du bruker opp hele annonsen-budsjettet ditt på første kampanjedag? Tenk igjennom ulike scenarier og planlegg ut fra disse.
Markedsfør deg i de "riktige" kanalene. Hvilken markedskanal som er riktig for deg er avhengig av hvilken bransje du tilhører og hvor kundene dine er. Om du ikke allerede har gjort det så start med å finne ut hvor dine kunder, og potensielle sådanne, befinner seg og sørg for å være til stede der.
Om du er usikker på hvilke markedskanaler du skal fokusere på, bør du sjekke hvor trafikken kommer fra via et analyseverktøy som for eksempel Google Analytics.
For mange er nyhetsbrevsmarkedsføring svært effektivt og mange butikker får hele 30-40% av all omsetning herfra. Med å sende ut jevnlige nyhetsbrev, vil du bygge og pleie relasjoner med ditt nettverk som igjen forhåpentligvis vil føre til høyere omsetning i nettbutikken din.
I god tid før Black Week bør du først rydde i nyhetsbrevslisten din. Fjern alle som ikke har åpnet nyhetsbrevene dine de siste 6 månedene. Har de ikke åpnet nyhetsbrevet til nå, kommer de nok aldri til å gjøre det. En ryddig og oppdatert e-postliste vil gi deg en bedre oversikt i nyhetsbrev-verktøyet du bruker, og sjansene for at dine nyhetsbrev blir merket som spam reduseres.
Når listen er ryddet bør du prioritere å samle så mange nye e-postmottakere du bare kan.
Prøv gjerne en pop-up hvor du lokker med fremtidige Black Week-tilbud for å få kunden til å melde seg på nyhetsbrevet ditt.
Hvorfor ikke legge ved et gratisprodukt i pakken eller et håndskrevet kort hvor du takker for bestillingen og ønsker de hjertelig velkomne også etter salget. Kanskje kan du lokke med en rabattkode på neste kjøp? Bruk fantasien, men ta aldri dine kunder for gitt 😊
Kundene er superopptatte av fraktpriser og ikke minst når de kan forvente å få varene levert. Denne informasjonen må bli kommunisert så tidlig i salgsprosessen som mulig. Ha gjerne fraktopplysningene som en fast banner helt øverst i butikken slik at den vises på alle sider. Glem heller ikke å gi kundene valgfrihet for frakt i kassen. Om mannen i huset skal handle julegave til fruen, vil han selv hente pakken i butikk, i stedet for at pakken sendes hjem i postkassen med fare for at fruen åpner den ved en feiltakelse ;)
Vi mennesker er ofte svært visuelle, og vi bruker kun et brøkdel av et sekund på å danne oss et bilde om det vi ser på er interessant nok til å bli værende. I forkant av Black Week forventes det at butikken din har designelementer i Black Week-stil.
Dette er ikke det samme som å kun bruke typiske Black Week kombinasjoner som er fargene sort, hvit og rødt. Da “alle andre” bruker denne kombinasjonen kan det fort føre til banner blindness og at kundene dine ikke legger merke til budskapet. Men for å innfri kundens forventning til gode tilbud bør ord som Black Month, Black Week eller Black Friday, i tillegg til å tydeliggjøre med CTA's som inneholder ordet "Salg" eller "Se alle tilbud" være godt synlig i annonsemateriellet ditt. Det viktigste er at du får frem et klart budskap og er tydelig på hvem avsenderen er.
Husk at mange av dine kunder klikker seg direkte til kategorisider eller undersider i nettbutikken din. Da er det ergelig å ha alle annonsene på forsiden. Så sørg for å ha annonser på alle relevante undersider.
Klikk fra eksterne annonser inn til butikken din må gå direkte til der hvor tilbudet befinner seg. Om du for eksempel annonserer for løpetights og henviser kunden til butikkens forside vil du ikke få det resultatet du ønsker. I dette eksempelet må kundene selv lete etter tilbudet du refererte til i annonsen og det er det ikke sikkert mange velger å gjøre. Send heller kundene direkte til egen landingsside for tights.
Vi lever i en tid hvor alle tenker mer på miljø og bærekraftige tiltak. Derfor er det flere som boikotter den tradisjonelle Black Week-modellen. Det er derfor viktig å presisere at man kan bruke Black Week på helt andre måter - både ved å fremme bedriftens egne tiltak, ikke ha rabatter, men å bruke perioden til å fremheve spesifikt innhold eller bare å selge mer av et utvalg produkter til full pris.
Vi anbefaler at du under Black Week analyserer tallene fortløpende. Dette for å ha muligheter til å justere enten annonsebudsjett eller endre annonsekanal under veis. Det er litt dumt å finne ut at du har brukt tusenvis av kroner på en annonse som ikke ga trafikk etter at Black Week er ferdig.
Etter kampanjeslutt er det på tide å analysere alle tallene. Ble dine måltall innfridd? Tjente du penger totalt sett og hvilke annonsekanaler fungerte best. Dette vil være verdifull kunnskap å ta med seg inn i neste kampanjeperiode.
Når Black Week og Black Weekend er over, er det viktig å ta bort alt gammelt annonsemateriell. Det ser ikke spesielt tillitsvekkende og profesjonelt ut å ha Black Friday-tilbud til langt ut i desember. Så rydd opp og erstatt annonsemateriellet ditt med nytt og dagsaktuell innhold som nå vil være Cyber Monday og deretter julesalget.
Husk at du helt fint kan bruke denne sjekklisten til både julesalget og andre kampanjeperioder.
Det er mye å tenke på i forkant av Black Week og andre store kampanjeperioder. Vi har derfor laget en sjekkliste du kan bruke for å få bedre oversikt over de ulike grepene du bør ta i forkant, under og etter Black Week.