Skap en plattform som gir potensielle kunder en grunn til å huske deg.
En bloggløsning er ikke nødvendigvis det første man tenker på som butikkeier. Ikke nødvendigvis det andre eller tredje heller, i hvert fall hvis man tar utgangspunkt i både store og små nettbutikker over hele landet. De fleste har ingen annen kommunikasjonsmulighet ut mot kundene sine enn sosiale medier, og selv om vi tidligere har snakket om viktigheten av Facebook, betyr ikke det at man bør droppe muligheten for publisering gjennom sin egen kanal. De to plattformene styrker hverandre, og med det styrkes også din egen merkevare ytterligere.
Vi lever i et kommunikasjonslandskap der innholdsproduksjon står sterkt. Sosiale medier gjør det mulig for deg og din butikk å nå ut til personer som er ute etter din ekspertise, og en bloggløsning gir deg mulighet til å utdype, det være seg innen mote, verktøy eller litteratur.
Ta sistnevnte som et eksempel. Per i dag er det knapt en norsk bokhandel på nett som tilbyr noen form for litteraturinnhold i artikkel- og bloggformat. De sitter som eksperter på et felt enormt mange mennesker interesserer seg for, men hvor er forfatter-intervjuene, topplistene på de beste bøkene innen sjangere eller informasjonen om spennende bøker man bør lese i juleferien? Man trenger ikke å være en geni for å forstå at den aktøren som virkelig tok en formidlerrolle i form av blogg ville fått et stort fortrinn ut mot en kjøpesterk kundegruppe. For still deg selv følgende spørsmål: Hvor tror du litteratur-interesserte legger handleturen neste gang de skal ha en bok eller fem? Den anonyme bokhandelen som “bare” tilbyr selve produktene, eller nettbutikken som de besøker både titt og ofte for å få med seg det siste innen litteraturnytt?
Bokbransjen er ikke spesiell på dette området. Dette er noe man ser innenfor nesten hvert eneste felt når det kommer til e-handel, og ofte kan man få et inntrykk av at mange aktører glemmer kundens følelser i det hele. Det er topp hvis man har en nettbutikk som både ser innbydende ut, er enkel å manøvrere seg rundt i uavhengig av om man bruker desktop eller mobil, og som selvsagt har gode produkter til gode priser, men hvorfor skal kunden knytte seg til akkurat ditt domene? Hvorfor skal de ikke velge konkurrenten din? Et viktig spørsmål alle butikkeiere bør stille seg er: Hva gjør opplevelsen på min butikk annerledes enn hos mine konkurrenter? Hva gjør at jeg skiller meg ut i positiv forstand? Hva er det som gjør meg til noe mer enn bare “nok et kjøp”? Vi var inne på det i Facebook-artikkelen: Sosiale medier er den gode samtalen over den gode, gamle butikkdisken. En bloggløsning kan være noe tilsvarende, men også “den ansatte” som virkelig viser at han bryr seg om det han eller hun selger med å entusiastisk dele av sin kunnskap på en måte som gir kunden noe mer enn bare et produkt og en pris. Du har garantert opplevd det selv: Entusiasme og kunnskap gir en service kundene husker. Det er grunnen til at de kommer tilbake neste gang.
Trygghet er viktig
Kunnskap gir trygghet. Trygghet gir lojalitet. Du tar steget ut av nettside-anonymiteten og setter et ansikt på både deg og bedriften din. Klarer du å vise hva du vet om din produktgruppe samt formidle det på en måte som kunder kan forstå, da har du en fantastisk mulighet til å skape lojalitet. Glem heller ikke at det også gir deg mulighet til å knytte sterke(re) bånd til dine leverandører ved å sette fokus på akkurat dem og akkurat deres produkter. Resultatet er det samme som med kundene, nemlig trygghet og lojalitet.
Et par blogginnlegg i uka er en av de beste investeringene du kan gjøre for bedriften din, og la i hvert fall ikke usikkerhet holde deg tilbake. Du er i en spesifikk bransje fordi du sitter med kunnskap og entusiasme på et område, og mer enn det trenger du ikke for å komme i gang… Bortsett fra en blogg da selvsagt.
Pål Kaalaas jobber med markedsføring i det tyske selskapet Global Savings Group, med e-handels-sider som svenske Tradera Rabatkoder og norske Cuponation på sin portfolio.