Visste du at 9 av 10 sjekker fraktpris og leveringstid før de starter et kjøp?
Levering er viktigere enn noensinne. “Alle” sjekker dette før de handler i en ny nettbutikk.
Hvilke leveringsmuligheter du tilbyr i din butikk kan ofte være avgjørende for om en kunde velger å handle hos deg i motsetning til hos en konkurrent. Det er derfor viktig å se på hvilke fraktalternativer som tilbys av dine konkurrenter og eventuelle andre nettbutikker som selger lignende produkter som deg.
Tilbyr du kundene dine flere fraktalternativer gir du de økt fleksibilitet og service. Hvilke alternativer skal tilby er avhengig av hvilken type vare du selger, eller kundesegmentet du satser på, men tenk også på sesongvariasjoner. Husk at kundene har andre behov ved f.eks julehandelen enn resten av året.
Leveringstid
Undersøkelser fra Bring viser at nordmenns forventet leveringstid er 3,5 dager.
Gjennomsnittlig leveringstid i Norge er derimot nesten 5 dager lenger enn det kundene forventer. Det betyr at dersom du sørger for effektiv ordrehåndtering og får sendt varene raskt, vil du være konkurransedyktig og ha et stort salgspotensiale.
Opplyser du i nettbutikken at leveringstiden er 1-3 dager og kunden mottar pakken først etter 4, 5 eller 6 dager, skaper det stor frustrasjon for kunden, samt ekstraarbeid for deg i form av supporthenvendelser. Som et minimum bør du levere innenfor tidsrammen du har lovet, ellers kan det bli svært vanskelig å få tilbakevendende kunder. Hvis du ikke er sikker på om du klarer å holde tiden du har lovet er det bedre å legge til en ekstra dag, enn en dag for lite.
Slik prissetter du din egen fraktstrategi
Det første du må gjøre før du bestemmer deg for en strategi, er å kartlegge konkurrentene dine. Har de gratis frakt, fast frakt, fri frakt over et visst beløp eller beregnes fraktkostnaden i kassen?
For å ikke tape kampen om kundene, er det viktig at du tilbyr frakt på like eller bedre vilkår som dine konkurrenter.
Gratis frakt:
- Du inkluderer fraktkostnaden i produktprisen
- Du får et konkurransefortrinn, da kunden ikke får en ekstrakostnad når de går til utsjekkingen.
- Dersom det er stor priskonkurranse, må du sørge for at prisene dine ikke fremstår som mindre konkurransedyktige i prissammenlikningstjenester enn konkurrentene dine.
Gratis frakt over X kroner:
- Øker det gjennomsnittlige ordrebeløpet i din butikk
- Sett grensen for fri frakt noe høyere enn den gjennomsnittlige ordresummen du har idag. Da har du mulighet til å øke omsetningen på nettbutikken.
Fast frakt:
- Kan være en fordel for kundene fordi det gir forutsigbarhet.
- Tenk deg godt om for hvordan produktene som i utgangspunktet ville hatt en lavere fraktpris også betaler for produktene som ville hatt en dyrere fraktpris.
- Fraktprisen kan ikke være for høy. Du må vite hvordan dette går best mulig opp i opp, uten at hverken du eller kundene dine taper på det.
Variabel frakt:
- Fraktkostnaden beregnes i kassen og kostnaden legges til kjøpesummen
- En ulempe med denne løsningen er at kundene får en overraskelse når de kommer til kassen, noe som kan føre til avbrutte kjøp.
Flere leveringsalternativer
Når du har bestemt deg for hvilken strategi som passer best for deg, er det viktig å vurdere ulike leveringsalternativer. Undersøkelser viser at 4 av 5 ønsker å velge leveringsmåte når de handler i en nettbutikk, så ikke nøy deg med kun et leveringsalternativ.
Hente selv på utleveringssted:
Undersøkelser fra Bring viser at 59% av kundene valgte hente pakken på postkontoret. 7 av 10 svarte også at de ville valgt dette igjen.
Pakke i postkasse:
Små varer levert i postkassen oppleves som en enkel og praktisk måte å motta varene på og kan bidra til økt salg.
Undersøkelser fra Bring viser at 72% foretrekker pakken levert i postkassen ved kjøp av små varer.
Hjemlevering:
Stadig flere vil ha varene levert hjem. Det gjelder ikke bare ved kjøp av store og tunge varer, slik som f.eks møbler og hvitevarer. Allerede når vekten overstiger 5 kg og størrelsen er som en flyttekasse, kan det være smart å tilby hjemlevering til dør. Dette kan øke din servicegrad til kundene og gi de en bedre kjøpsopplevelse.
Dette forutsetter at du gir nok og relevant informasjon om leveringen i kassen og at du priser det riktig.
Hente i butikk:
Har du showroom, lager eller fysisk butikk, burde du gi kundene muligheten til å hente varen selv. Her vil du også spare på fraktkostnadene, så det er vinn-vinn for både deg og kundene.
Ønsker du å se flere resultater fra Brings undersøkelse, last den ned her
God levering!