Gründerne Amanda Villaruel, Severin Wedeld og Maria Zadovny startet opp Be:Eco for kun 2 år siden, og selger produkter som skal gjøre det enklere å leve miljøvennlig. Allerede første hele driftsår omsatte de for 3,5 millioner, så etterspørselen etter miljøvennlige og rettferdige forbruksvarer med minst mulig plast(emballasje), er det ingenting å si på.
Vi har tatt en prat med Amanda Villaruel hos Be:Eco for å høre om hvordan det er å drive med miljøvennlig nettbutikk.
Hva var deres motivasjon for å starte nettbutikk?
Motivasjonen var å gjøre grønn livsstil moderne og inspirerende, samtidig som vi ønsket å dekke en stor etterspørsel etter miljøvennlige, "plastfrie" husholdningsprodukter. En nettbutikk gjør at vi kan nå veldig mange geografisk, samtidig som vi sprer budskapet om et redusert forbruk.
Hva synes dere er det viktigste å tenke på ved oppstart av nettbutikk?
Å ha et gjennomtenkt sortiment ved å velge de riktige produktene innenfor nisjen sin, og ikke ha mange overlappende produkter. Det bør gå så smooth så mulig for kunden å handle i nettbutikken med gode produktsider, kort nedlastningstid og enkle betalingsløsninger. Da er Vipps muligens nr. 1.
Gjorde dere noen form for markedsundersøkelse før du startet opp?
Ja, vi brukte markedsundersøkelser vha Google forms og kartla alt fra målgruppe til typer produkter som våre potensielle kunder ønsket at vi tok inn i nettbutikken.
Hva er deres målsetning for nettbutikken?
Vår målsetning er at Be:Eco netthandleri skal fortsette å være en av Norges ledende miljøvennlige nettbutikker. Vi ser for oss en sunn vekst fremover nå som vi er kommet gjennom oppstartsfasen og kommer til å fokusere på å "tette hull" i sortimentet noe som kan være nokså krevende når man har såpass strenge kriterier som oss i forhold til hva vi velger å føre.
Har dere noen gode råd å gi andre som skal starte nettbutikk?
Ha en tydelig, men fleksibel plan for hva du skal ta inn av produkter i nettbutikken. Markedsføring bør bli en integrert del av nettbutikken og ha gjerne en strategi for dette. Opprett kontoer på sosiale medier noen måneder i forveien av lanseringen og bruk tid på å bygge tillit til potensielle kunder og bli kjent innen målgruppen din. Den dagen du lanserer nettbutikken, kommer forhåpentligvis følgerne dine til å stå klare med lommeboka. Bestem deg for rask levering og god kundeservice, så vil du vinne mange (nye) kundehjerter.
Hva gjorde at dere valgte 24Nettbutikk?
Det var først og fremst pris og brukervennlighet. Det var viktig å redusere kostnadene så mye som mulig i oppstartsfasen, og at man ikke bruker tid på å finne frem på dashbordet til nettbutikken.
Driver dere med markedsføring? I såfall hvilken type og hvor ofte?
Digital markedsføring er en viktig del av virksomheten vår og ikke noe vi tar for gitt. Vi bruker i hovedsak innholdsmarkedsføring som innebærer at man skaper et godt innhold som gir verdi for følgerne våre på sosiale medier. Produktomtaler er essensielt, men vi deler også andre relevante ting som f.eks enkle, miljøvennlige tips i hverdagen. Det er viktig med variasjon for at følgerne ikke skal gå lei av det du legger ut. Vi markedsfører aktivt, både på Instagram og Facebook, og legger ut innlegg flere ganger i uka. I tillegg bruker vi det som kalles for "influencer marketing" og engasjerer nøkkelpersoner til å styrke brandingen vår. Vi bruker også noe Facebook annonser.
Vi i 24Nettbutikk ønsker Amanda Villaruel og de andre i Be:Eco fortsatt lykke til med salget!
Bilde: Fotograf er Linn Adine Andersen.
Ønsker også du å starte nettbutikk kan du opprette en her: