Hvorfor skal en nettbutikk bruke tid på å sende ut nyhetsbrev? Faktisk er epostmarkedsføring en overlegent god kanal for å pleie kundeforhold og få nye potensielle kunder. Her får du gode grunner og tips til å sette i gang selv.
24Nettbutikk og MailMojo samarbeider om å gjøre det superenkelt for alle som har nettbutikk å sende ut nyhetsbrev direkte fra systemet. Denne våren kommer vi til å dele vår kunnskap om hva som skal til for å bli skikkelig dreven på e-postmarkedsføring, og vi håper tipsene kommer til nytte.
Del 1 - Hold stilen - Hva bør du tenke på for stil og tone i nyhetsbrevet ditt
E-postmarkedsføring er den metoden som har holdt seg stabil lengst av digitale kanaler. E-posten er slett ikke død, og ifølge en forskningsrapport fra 2015 står det faktisk veldig bra til.
- ROI (pengene du får igjen for hver investerte krone) for e-postmarkedsføring er på 3,800%
- 72% av publikum vil heller motta markedsføringsmateriell via e-post enn i sosiale media
- 38% av publikum sier at gode tilbud er hovedgrunnen til at de abonnerer på nyhetsbrev.
E-post burde faktisk være et hovedelement i din markedsføring, nå så vel som i fremtiden. Det er enkelt, målrettet, effektivt og ikke minst rimelig – og brukes daglig av over halvparten av verdens befolkning. Det er en kanal folk er kjent og fortrolig med, og føler de behersker.
Nyhetsbrevet er dessuten en enestående måte å få innsikt i hvem kundene dine er. E-postlistene dine er nemlig helt unike og en viktig ressurs for bedriften. I motsetning til annonsering, hvor du må betale igjen og igjen for å nå ut til de samme kundene, er e-postlistene ditt eierskap. Du kan altså kommunisere med kundene dine så ofte du ønsker – uten å betale noe mer enn det det koster å abonnere på nyhetsbrevløsningen.
Gjennom nyhetsbrevet kan du bygge verdifulle og engasjerende relasjoner med kunder og mulige kunder – i stor skala. Dette igjen kan være med på å sikre fremtiden for nettbutikken din.
Hvilke oppgaver kan du få løst ved e-postmarkedsføring?
- Tiltrekke deg flere potensielle kunder
- Ikke alle som har satt seg opp på e-postlisten din, er kunder enda. I stedet for å begynne med å be om et kjøp, kan du gi dem verdi gjennom tips for din varegruppe eller type tjeneste, for å bygge relasjoner på den måten.
- Få gjenkjøp fra eksisterende kunder
- Bruk nyhetsbrevet ditt til å gi abonnentene ekstra gode tilbud eller tilgang til populære varer eller kursplasser før alle andre. Dette er litt på samme måte som kundeklubber og lojalitetsprogram, der det lønner seg å stå på listen.
- Send målrettede tilbud om relaterte produkter basert på hvilke produkter kunder har kjøpt. For eksempel kan du sende ut tips om passende puter til de som kjøpte en bestemt sofa, eller produkter for å vedlikeholde eller ta vare på deres nykjøpte sykkel.
- Få kunder til å gjennomføre kjøpet sitt
- Forlatte handlevogner er en mulighet, ikke et nederlag. Det kan være mange grunner til at kjøpet ble avbrutt. Send en påminnelse på e-post om at handlevognen er klar til å tas til kassen.
- Vinn tilbake kunder som ikke har handlet på en stund
- Send et nyhetsbrev til abonnenter som ikke har åpnet e-poster fra deg på lang tid. Du kan enkelt finne frem til hvem dette er i statistikken din. Si at du savner dem, og gi dem en rabattkode for å lokke dem tilbake.
- Bygge merkevaren din
- Få ambassadører og lag community. Ikke alle nettbutikker er store nok til at det gir mening å starte et community, men det finnes flere måter du kan engasjere publikum til å delta aktivt og interagere med merkevaren din. Det kan være alt fra å skriver anmeldelser, se video, ta quizer eller fylle i kundeundersøkelser – og belønne dem for det. Dersom du blogger, kan du oppfordre til å lese bloggen, kanskje kommentere og dele innholdet. En tredje mulighet er å ha et system med vervepremier.
- Alle kunder er potensielle ambassadører for nettbutikken din. Dette er mennesker som har grunn til å anbefale deg til andre, potensielle kunder. Jobb for at de skal gjøre det! De fleste nettbutikker gjør sitt beste for at alt fra kjøpsløp til kundeservice skal fungere best mulig. Men kanskje du kan legge ekstra vekt på én ting? Noe som skiller deg fra de andre butikkene og gjør kundene dine ekstra tilfreds. Det kan eksempelvis være små bonus-gaver i leveransen, ekstra god og personlig kundeservice, eller merkevarepersonlighet som står ekstra ut og som kundene kan identifisere seg meg.
Alle disse aktivitetene kan også være med på å forstå bedre hvem kundene dine er, og hvilke interesser de har, på en måte som ikke oppleves påtrengende. Dette hjelper deg å finne ut hvilket innhold som fungerer best for din nettbutikk.
Ønsker du å prøve nyhetsbrev-funksjonen gratis? Gå inn i ditt adminpanel, trykk på "moduler" og deretter "nyhetsbrev". Opprett en gratis bruker og kom i gang på 1-2-3!
Abonnenter er VIPs – gjør stas på dem med godt innhold
Kundene kommer først, det er kanskje unødvendig å si. Og derfor er e-post en fabelaktig måte å pleie kundeforholdet:
- Du bygger relasjoner
- Du deler informasjon
- Du gir abonnentene muligheten til å nå deg på en måte ikke-abonnenter ikke har (ikke bruk no-reply avsenderadresser).
Likevel er publikum blitt mer og mer kresent, og selv om du har varer og tjenester som interesserer dem, ønsker de ikke at du vifter det foran ansiktet på dem i tide og utide. Derfor er det ekstra viktig å tenke på innholdet og e-postene dine, hva det er og hvordan det er lagt frem. For eksempel ønsker de aller fleste at du henvender deg til dem som et menneske, ikke som “kjære Kunde”.
Det er krevende å lage godt innhold, men et nyttig tips kan være at du setter seg i abonnenten sin stol og tar på deg deres sko: Hva ville vært interessant for deg å lese om?
- Ikke bare be om kjøp, men bygg relasjoner! Gi gratis råd – det kan være tips knyttet til produktene eller tjenestene dine, hjelpeartikler, videoguider...slipp fantasien løs.
- Del viktige og interessante nyheter. Det kan være endringer du gjør i nettbutikken din, eller lenker til generelle nyheter som er relevante for bransjen eller produktsegmentet ditt.
- Oppsalg og kryss-salg. Finn frem til produkter som kan interessere kunder som alt har kjøpt noe. Dette kan være oppfølgings-e-post basert på kategori, som innkjøp til spesielle merkedager, eller et konkret produkt.
- Spesialtilbud. Nyhetsbrev som varsler om varer til redusert pris har høy åpningsfrekvens, og kan også hjelpe deg å tømme lagre eller selge ut ledige plasser. Og hva med eksklusive tilbud kun til de som er på e-postlisten din?
Hva kan du gjøre for å holde kundene dine fornøyde med kontakten du har med dem?
- Bruk statistikken
- Statistikken kan fortelle deg hvilke formuleringer som fungerer best, hvilket innhold som er populært og når det er best for deg å sende ut nyhetsbrev.
- Rydd listene dine jevnlig
- Bruk tilbakemeldinger fra kunder til å segmentere listene dine enda bedre, det kan for eksempel være at detaljerer dem enda mer basert på kjøpshistorikk eller annen aktivitet.
- Mottakere som aldri åpner e-postene fra deg gir deg ingen verdi; slett dem (dette gjøres enkelt gjennom en egen opprydningsfunksjon i MailMojo). Dette vil dessuten hjelpe deg med å unngå å havne søppelposten, ettersom mange inaktive mottakere på listen din er en vanlig årsak til at du blir spam-sortert.
- La de som melder seg av nyhetsbrevet gå.
- Ikke mas på menneskene som ikke lenger ønsker å motta nyhetsbrevet ditt. Bruk heller litt tid på å formulere en hyggelig avskjedsmelding, der du forsiktig kan minne dem på hva de går glipp av og gjøre det tydelig at de alltid er velkommen til å melde seg på igjen.
- La det også være enkelt for dem å melde seg av. I alle MailMojos maler, er avmeldingslenken en fast del av footer. For det er bedre at abonnentene eventuelt tar en pause, enn at de markerer deg som søppelpost.
Ønsker du å prøve nyhetsbrev-funksjonen gratis? Gå inn i ditt adminpanel, trykk på "moduler" og deretter "nyhetsbrev". Opprett en gratis bruker og kom i gang på 1-2-3!
Denne artikkelen har tidligere blitt publisert på MailMojos egen blogg.