Du har kanskje opplevd det. Du søker på et produkt og plutselig blir du eksponert for tilsvarende butikker eller produkt "overalt" hvor du surfer. Dette er annonser som som vises til deg på bakgrunn av adferden din. Dette er retargeting/remarketing i praksis.
To mye brukte begrep innenfor markedsføring i dag er retargeting og remarketing. Disse begrepa beskrev opprinnelig to forskjellige måter å oppnå det samme på - nemlig å innrette sin markedsføring mot en allerede kjent målgruppe. I dag - med langt flere måter, kanaler og strategier for å gjøre dette - brukes begrepa om hverandre. I det videre bruker vi retargeting som begrep, selv om dette opprinnelig var en metode som bare handlet om logging av nettbesøk ved hjelp av informasjonskapsler/cookies.
Uansett: Dette handler om å skreddersy sine budskap til brukere som allerede kjenner deg. Og så bruke sine markedsmidler for å nå disse - og bare disse. Det er nemlig en kjensgjerning at salg til nye kunder er dyrere enn salg til allerede eksisterende. Det gir derfor stor mening for en markedsfører å bruke kronene imot kunder han allerede vet er interessert i produktet han/hun selger. .. kanskje med unntak av virksomheter som selger gravstener, dog.. ;-)
Men hvordan vet man "fra før" hvem som er interessert i sine produkter? Og hvordan kan man nå disse?
Det er i hovedsak tre forskjellige metoder for Retargeting i dag:
- Cookies/informasjonskapsler: En liten fil (informasjonskapsel) lagres i nettleseren til besøkende i din nettbutikk, og så kan markedsføre mot bare de som har slike informasjonskapsler liggende i sin nettleser - f.eks. ved hjelp av annonsering i Googles annonsesystem.
- Facebookpixel: Et script kjøres fra nettbutikken din når noen besøker denne. Dette scriptet sjekker om den besøkende er innlogget i sin Facebook samtidig som den er innom nettbutikken din. Er den det, gir scriptet beskjed til din annonsekonto hos Facebook om hvem dette er. Og din annonsekonto settes således i stand til å kunne målrette annonsering på Facebook og/eller Instagram mot denne brukeren ved senere Facebookannonsering.
- Epost: Du (eller kanskje nettbutikken din?) har, på ett eller annet vis, samlet inn mailadresser fra de som er interessert i dine produkter. For eksempel gjennom at de er tidligere eller eksisterende kunder hos deg, eller at de har meldt seg på nyhetsmail fra deg. Da vil du kunne målrette markedsføring mot disse. Enkleste form er jo f.eks. å sende ut eposter til disse med tilbud og info. Det finnes tjenester som dessuten kan spesialtilpasse slike eposter alt etter hvilke mottagere det er snakk om og hvor i en eventuell kjøpssprosess disse er, og hvilke produkter de har vist interesse for. Der er det mange muligheter. I tillegg kan du matche dine epostlister mot brukerdatabasen til Facebook, og lage deg et egendefinert publikum til å bruke til retargeting på Facebook, basert på epostadressene du har samlet inn. Og til og med bruke dette til å spesialtilpasse annonser på Facebook og Instagram for å treffe disse..
HUSK:
Uansett hvilken metode du bruker ovenfor, er det snakk om at du samler inn informasjon fra brukere. Da er det lovverk og reguleringer for hvordan du informerer besøkende om at du gjør dette, hvordan du (eller en tredjepart) lagrer denne informasjonen, og hvordan du bruker den. Les f.eks. om Googles krav i den sammenheng her.
Mulighetene, og ikke minst kombinasjonene av mulighetene, er mange. Og retargeting kan gjøre det lettere enn noen gang å både kjøpe kostnadseffektiv markedsføring, men også måle konkrete resultater av den markedsføringen man bruker ressurser på. Så sant det blir brukt musikalsk og fornuftig - som en av flere deler av den totale markedsføringsmiksen.
PS:
Alle våre kunder får tilgang til en gratis ebok der man kan lese mer om både dette og andre relevante og viktige tema relatert til etablering og drift av nettbutikker.
Besøk vår nettside for mer informasjon eller for å teste vår nettbutikkløsning gratis i 30 dager.