Det å skulle planlegge og holde oversikt over når de ulike salgsperiodene starter og slutter, kan være krevende. Vi har derfor laget en oversikt over de viktigste salgsperiodene og salgsdagene for å hjelpe deg i planleggingen. I tillegg har vi laget noen salgsbannere for de ulike salgsperiodene og salgsdagene du kan benytte helt gratis.
Trenger du hjelp til design og markedsføring er det bare å ta kontakt med oss på 22 33 66 88 eller send oss en e-post.
Dette er første arbeidsdag etter nyttår og årets første skikkelige salgsperiode kan starte. Januarsalget står sterkt i Norge og mange venter til etter jul for å handle billige varer på nett. Mange forbrukere forventer (les: forlanger) gode tilbud i denne perioden, så her er det bare å henge seg på.
Tips:
Husk å bruke ordet “Januarsalg” klart og tydelig på forsiden/landingssiden din slik at det ikke er tvil om at det nettopp er gode tilbud i forbindelse med denne perioden som gjelder. Legg de aller beste tilbudene øverst på forsiden/landingssiden og husk alltid å ha klare og tydelige CTAer (Call To Action - knapper man trykker på) på bildekaruseller og annen grafikk/tekst du legger ut.
Den tredje mandagen i januar, med kallenavnet "Blue Monday", kalles vanligvis den mest deprimerende dagen i året og mange forbrukere søker trøst i litt netthandelsterapi.
Som butikkeier bør du utnytte denne dagen med markedsføringskampanjer designet for å spre litt glede blant deprimerte forbrukere.
Tips:
Husk å bruke ordet “Blue Monday” klart og tydelig på forsiden/landingssiden din slik at det ikke er tvil om at det nettopp er gode tilbud i forbindelse med denne dagen som gjelder. Legg de aller beste tilbudene øverst på forsiden/landingssiden og husk alltid å ha klare og tydelige CTAer (Call To Action) på bildekaruseller og annen grafikk/tekst du legger ut.
Morsdagen er en hedersdag for mødre, som feires på varierende dato i forskjellige land. I Norge feires morsdagen den andre søndagen i februar.
Historie:
Morsdagen ble til å begynne med arrangert av religiøse organisasjoner, men det var Oslo-kvinnene Dorothea Schjoldager og Karen Platou som i 1918, i samarbeid med ideelle organisasjoner, forretningsfolk og massemedia fikk gjennomslag for å etablere morsdagen som en årlig begivenhet i Norge. Dagen har senere gått over til å bli en familiedag, der mødre oppvartes med f.eks kaffe på sengen om morgenen, blomster og kake. Morsdagen har etter hvert blitt en stor kommersiell høytid gjennom markedsføring av morsdagskake, morsdagsblomster og morsdagsgaver. Barnehager og skoler opprettholder tradisjonen ved å følge opp ideen om feiringen av mor, og setter barna til å lage kort og gave til mor.
Tips:
Husk å bruke “Morsdag” klart og tydelig på forsiden/landingssiden din slik at det ikke er tvil om at det nettopp er gode tilbud til mor som gjelder denne dagen. Legg de aller beste tilbudene øverst på forsiden/landingssiden og husk alltid å ha klare og tydelige CTAer (Call To Action) på bildekaruseller og annen grafikk/tekst du legger ut.
Utnytt gjerne disse ukene til å kjøre et skikkelig vintertilbud.
Mesteparten av Norge har vinterferie i uke 8 og 9.
Oversikt over hvilke uker og datoer vinterferien i 2023 er i alle fylker i hele Norge finner du på timeanddate.no
Tips:
Legg de aller beste tilbudene øverst på forsiden/landingssiden og husk alltid å ha klare og tydelige CTAer (Call To Action) på bildekaruseller og annen grafikk/tekst du legger ut. Pynt gjerne butikken med “vintertema”.
Valentine's day eller Valentinsdagen som noen kaller den på norsk, også kalt Alle hjerters dag og Kjærlighetsdagen, er en feiring av kjærlighet og romantikk. Dagen markeres ved kjøp av gaver og sending av kjærlighetsbrev eller -kort, ofte anonymt, og har således fått et kommersielt preg
Historie:
Feiringsskikken oppstod på slutten av 1500-tallet, og har antagelig opphav i folkelig tro på at fuglene begynte å pare seg på denne dagen. Et annet mulig opphav er som en overlevering av de romerske Lupercalia-festlighetene. Tidligere var dagen en festdag for to martyrer med navn Valentinus.
Tips:
Husk å bruke ordet “Valentine´s Day” klart og tydelig på forsiden/landingssiden din slik at det ikke er tvil om at det nettopp er gode tilbud i forbindelse med denne dagen som gjelder. Legg de aller beste tilbudene øverst på forsiden/landingssiden og husk alltid å ha klare og tydelige CTAer (Call To Action) på bildekaruseller og annen grafikk/tekst du legger ut. Pynt bannere og grafikk med hjerter og forsøk å være så romantisk du klarer i ditt grafiske uttrykk denne dagen ;)
Påsken er en av årets roligste perioder når det kommer til nettsalg. Men fortvil ikke, her er det mange som har god tid på hytten og benytter mye tid på nett. Det er derfor viktig å pynte butikken med påsketema og gi skikkelig gode påsketilbud.
Historie:
Påsken er den mest sentrale av de kristne høytidene i kirkeåret, både for den romersk-katolske, den ortodokse og de protestantiske kirkene. Høytiden feires til minne om Jesu Kristi siste nattverd, korsfestelse, lidelse, død og oppstandelse som ifølge evangeliene i Bibelen fant sted under den jødiske påskefeiringen pesach i Jerusalem.
Tips:
Husk å bruke ordet “Påsketilbud” klart og tydelig på forsiden/landingssiden din slik at det ikke er tvil om at det nettopp er gode tilbud i forbindelse med disse dagene som gjelder. Legg de aller beste tilbudene øverst på forsiden/landingssiden og husk alltid å ha klare og tydelige CTAer (Call To Action) på bildekaruseller og annen grafikk/tekst du legger ut.
Pynt bannere og grafikk med påskeharer, kyllinger og alt som hører påsken til. Mange har også gode erfaringer med å legge ut en påskequiz for å engasjere kunden maksimalt. Har du sesongvarer kan dette være en ypperlig anledning til å kvitte seg med vintervarene.
Les: 9 påsketips til nettbutikker
Green Week er den siste uken i april og avsluttes gjerne med Green Friday. Handleuken er vårens svar på Black Friday-uken og har har på kort tid blitt en viktig salgsperiode.
Historie:
Det var nettstedet CDON.com som først introduserte “Green Friday” i 2016. Flere norske nettbutikker likte ideen og kastet seg på. “Green Friday” kan derfor på mange måter kalles “vårens Black Friday”.
Tips:
Husk å bruke ordet “Green Week / Green Friday” klart og tydelig på forsiden/landingssiden din slik at det ikke er tvil om at det nettopp er gode tilbud i forbindelse med denne dagen som gjelder. Legg de aller beste tilbudene øverst på forsiden/landingssiden og husk alltid å ha klare og tydelige CTAer (Call To Action) på bildekaruseller og annen grafikk/tekst du legger ut.
Pynt bannere og grafikk med “vår” og alt som hører til våren.
Når sommeren starter, blir et definisjonsspørsmål, men som oftes må en vente til etter at skolene slutter med å åpne opp for sommersalget.
Tips:
Husk å bruke ordet “sommersalg” klart og tydelig på forsiden/landingssiden din slik at det ikke er tvil om at det nettopp er gode tilbud i forbindelse med denne tiden som gjelder. Legg de aller beste tilbudene øverst på forsiden/landingssiden og husk alltid å ha klare og tydelige CTAer (Call To Action) på bildekaruseller og annen grafikk/tekst du legger ut.
Pynt bannere og grafikk med “sommer” og alt som hører til sommeren.
“Back to school” er en viktig tid på året for mange nettbutikkeiere ofte bare slått av julehandelen. Påminn studenter og foreldre hva de trenger for å forbedrede seg til en vellykket skolestart.
Tips:
Husk å bruke ordet “Back to School” eller “Skolestart!” klart og tydelig på forsiden/landingssiden din slik at det ikke er tvil om at det nettopp er gode tilbud i forbindelse med denne perioden som gjelder. Legg de aller beste tilbudene øverst på forsiden/landingssiden og husk alltid å ha klare og tydelige CTAer (Call To Action) på bildekaruseller og annen grafikk/tekst du legger ut.
Pynt bannere og grafikk med “skolestart-tema”. Konkurransen er høy i denne perioden, så rabattkoder og gratis frakt er alltid en smart strategi.
Halloween er det engelske navnet på allehelgensaften, natta før allehelgensdag eller helgemesse, som er den katolske minnefesten for helgener og martyrer.
Historie:
Halloweenfeiringen bygger også på eldre, delvis hedenske skikker, gjerne knyttet til den keltiske høgtida samhain. Hallowen er blitt ei viktig feiring særleg i visse engelskspråklige land, som Canada, USA, Storbritannia, Irland og New Zealand, og har også spredd seg til Norge og andre europeiske land. Ifølge engelsk tradisjon feirer vi halloween om kvelden den 31. oktober, dagen før 1. november, som halloween er lagt fast til.
Tips:
Husk å bruke ordet “Halloween” klart og tydelig på forsiden/landingssiden din slik at det ikke er tvil om at det nettopp er gode tilbud i forbindelse med denne dagen som gjelder. Legg de aller beste tilbudene øverst på forsiden/landingssiden og husk alltid å ha klare og tydelige CTAer (Call To Action) på bildekaruseller og annen grafikk/tekst du legger ut.
Her anbefaler vi å pynte butikken med skumle tilbud ;)
Farsdagen er en hedersdag for fedre. I Norge feires farsdagen den andre søndagen i november.
Historie:
Opprinnelig kommer konseptet med farsdag fra USA, og det ble først populært i Norden og Norge etter andre verdenskrig. Det var først Sonora Smart Dodd fra Washington som begynte å feire denne dagen i 1909 for å ære sin far, William Smart, en veteran fra borgerkrigen.
Tips:
Husk å bruke “Farsdag” klart og tydelig på forsiden/landingssiden din slik at det ikke er tvil om at det nettopp er gode tilbud til far som gjelder denne dagen. Legg de aller beste tilbudene øverst på forsiden/landingssiden og husk alltid å ha klare og tydelige CTAer (Call To Action) på bildekaruseller og annen grafikk/tekst du legger ut.
Singles’s Day, som opprinnelig er en kinesisk handledag, har kommet for fullt til vesten de senere årene og adopteres av stadig flere.
Historie:
Kinesisk singeldag. Datoen er ment å feire det faktum at de er stolte av å være single. Datoen 11. november (11/11), er valgt fordi nummeret “1" ligner et individ som er alene. Arrangementet har blitt den største offline- og online-shoppingdagen i verden med salg på Alibabas nettsteder Tmall og Taobao på over USD 25,4 milliarder i 2017.
Tips:
Husk å bruke “Singles’ Day” klart og tydelig på forsiden/landingssiden din slik at det ikke er tvil om at det nettopp er gode tilbud i forbindelse med denne dagen som gjelder. Legg de aller beste tilbudene øverst på forsiden/landingssiden og husk alltid å ha klare og tydelige CTAer (Call To Action) på bildekaruseller og annen grafikk/tekst du legger ut.
I Norge er Black Week, og de senere år, Black Month, blitt årets aller beste handledager for nettbutikker. Svært mange handler alle julegavene sine i perioden mandagen før Black Friday til Cyber Monday (mandagen etter Black Week). Men mange kunder starter letingen etter gode Black week-tilbud lenge før dette, så desto tidligere du kommer opp med en god strategiplan, desto bedre.
Historie:
Også denne handledagen kommer fra USA. Det finnes en rekke ulike historier for når “Black Friday” først ble brukt men denne er mest kjent:
Det var politiet i Philadelphia som brukte “Black Friday” til å beskrive kaoset som oppsto da horder av amerikanere med velfylte lommebøker og behov for å finne julegaver strømmet til byen i forkant av den store fotballkampen mellom hæren og marinen, som ble avholdt lørdagen etter thanksgiving hvert år, ifølge History.com
Til å begynne med var det altså ikke forbundet noe positivt med “Black Friday”, det var politiets beskrivelse av et kaos. Men etter hvert klarte de amerikanske butikkene å snu det til noe positivt. Noen mener det har sammenheng med at butikkene tjente så godt på handelen den dagen og at det derfor var passende navn å bruke på den store handledagen.
Tips:
Husk å skrive “Black Friday” klart og tydelig på forsiden/landingssiden din slik at det ikke er tvil om at det nettopp er Black Friday-salg som nå gjelder. Legg de aller beste tilbudene øverst på forsiden/landingssiden og husk alltid å ha klare og tydelige CTAer (Call To Action) på bildekaruseller og annen grafikk/tekst du legger ut.
Selv om Black Friday er blitt "vannet ut" med Black Week, er fortsatt denne fredagen den aller beste handledagen i året. Så bygg gjerne opp forventningene under Black Week for så å gi dine aller beste tilbud på denne dagen.
Historie:
Også denne handledagen kommer fra USA. Det finnes en rekke ulike historier for når “Black Friday” først ble brukt men denne er mest kjent:
Det var politiet i Philadelphia som brukte “Black Friday” til å beskrive kaoset som oppsto da horder av amerikanere med velfylte lommebøker og behov for å finne julegaver strømmet til byen i forkant av den store fotballkampen mellom hæren og marinen, som ble avholdt lørdagen etter thanksgiving hvert år, ifølge History.com
Til å begynne med var det altså ikke forbundet noe positivt med “Black Friday”, det var politiets beskrivelse av et kaos. Men etter hvert klarte de amerikanske butikkene å snu det til noe positivt. Noen mener det har sammenheng med at butikkene tjente så godt på handelen den dagen og at det derfor var passende navn å bruke på den store handledagen.
Tips:
Husk å skrive “Black Friday” klart og tydelig på forsiden/landingssiden din slik at det ikke er tvil om at det nettopp er Black Friday-salg som nå gjelder. Legg de aller beste tilbudene øverst på forsiden/landingssiden og husk alltid å ha klare og tydelige CTAer (Call To Action) på bildekaruseller og annen grafikk/tekst du legger ut.
Les mer om hvorfor denne salgsperioden er så viktig
Black Weekend er alltid helgen etter Black Friday og en salgsperiode det er verdt å være en del av. Mange forventer gode tilbud denne helgen, og for mange nettbutikker er Black Weekend deres aller beste salgsperiode.
Cyber Monday kalles første mandag etter den amerikanske Thanksgiving-dagen, og markerer starten for julehandelen på nett.
Historie:
Begrepet "Cyber Monday" ble opprettet av markedsføringsfirmaer for å overtale folk til å handle online. Begrepet ble laget av Ellen Davis og Scott Silverman, og debuterte 28. november 2005 i en pressemelding fra Shop.org med tittelen "Cyber Monday" som raskt blir en av de største handledagene på nett".
Tips:
Husk å bruke “Cyber Monday” klart og tydelig på forsiden/landingssiden din slik at det ikke er tvil om at det nettopp er gode tilbud i forbindelse med denne dagen som gjelder. Legg de aller beste tilbudene øverst på forsiden/landingssiden og husk alltid å ha klare og tydelige CTAer (Call To Action) på bildekaruseller og annen grafikk/tekst du legger ut.
Rett etter Black Friday og Cyber Monday må du klargjøre butikken din for årets kjøpefest. Perioden mot jul er for svært mange den aller viktigste salgsperioden og noe du som nettbutikkeier må utnytte til fulle.
Tips:
Husk å bruke “Julesalg” klart og tydelig på forsiden/landingssiden din slik at det ikke er tvil om at det nettopp er gode tilbud i forbindelse med denne perioden som gjelder. Legg de aller beste tilbudene øverst på forsiden/landingssiden og husk alltid å ha klare og tydelige CTAer (Call To Action) på bildekaruseller og annen grafikk/tekst du legger ut. Pynt med nisser, pakker og lag sikkelig god julestemning.
Viktig: Når det nærmer seg midten av desember, er det viktig å opplyse kundene om når den siste dagen Bring og andre transportører garanterer å få pakkene frem til jul. . Skriv gjerne “Vi garanterer at pakken kommer frem til jul om du handler før X. desember!”.
PS! Om du er usikker på hvilke innleveringsfrister de ulike transportørene har, kan du google f.eks. "bring jul" eller "postnord jul".
Green monday er tradisjonelt den 2. mandagen i desember og enda ikke en stor happening i Norge. Men flere og flere har kastet seg på og kanskje en dag du burde markere.
Historie:
Begrepet ble i første omgang laget av eBay for å beskrive sin beste salgsdag i desember. Etter det har mange store e-handelsaktører kastet seg på trenden.
Denne salgsdagen er nok av den litt sære type og mange har allerede fri frakt året rundt. Men for de som panikkhandler julegaver kan dette være en trigger for at de handler nettopp i din nettbutikk.
Historie:
Luke Knowles og hans kone la merke til at svært mange av deres kunder handlet julegaver ca. 10 dager før jul. Da denne trenden fortsatte år etter år lanserte de Free Shipping Day for nettopp å kunne garantere gratis frakt før juleaften.
Nå er det om å gjøre å kvitte seg med alle produktene du ikke fikk solgt før jul. Mange bruker romjulen til å netthandle og du bør ikke la muligheten går fra deg.
Tips:
Husk å skrive “Romjulssalg” klart og tydelig på forsiden/landingssiden din slik at det ikke er tvil om at det nettopp er romjulssalg som nå gjelder. Legg de aller beste tilbudene øverst på forsiden/landingssiden og husk alltid å ha klare og tydelige CTAer (Call To Action) på bildekaruseller og annen grafikk/tekst du legger ut.
Siste innspurt før det nye året, og en god mulighet til å kvitte seg med produkter du ikke har fått solgt før og i julen.
Tips:
Pynt butikken til fest og bruk gjerne elementer som raketter og champagne.
Da salget kun gjelder i én dag er det viktig å bruke tekster som “Kun i dag!” og “Nyttårssalg”. Og igjen bruk gode og synlige CTAer (Call To Action) på bildekaruseller og annen grafikk/tekst du legger ut.
Ha et riktig godt salgsår!
Mvh
24Nettbutikk-teamet