Blogg

Slik lykkes du med julesalget

Skrevet av 24Nettbutikk | 28.nov.2017 09:40:18

Visste du at over 50% av Norges befolkning handlet julegaver på nett i 2016? Majoriteten sier det er fordi det er enklere - det er 1000 ting å tenke på før jul, og man vil bli ferdig med gavene så fort som overhode mulig.

Ved å hjelpe kundene med å forenkle julegavehandlingen, vil de aller fleste se på det som god kundeservice - og får dermed også en god kjøpsopplevelse.

Og god kjøpsopplevelse = Større sannsynlighet at de handler hos deg igjen!

Så kommer spørsmålet «Hvordan skal jeg få kundene til å kjøpe av akkurat meg?». Under har vi ramset opp noen gode tips til dere, som vi av erfaring vet kunden vil sette pris på.

Mersalg

Desember og ordet «mersalg» går godt sammen. Hvordan skal du få kundene til å kjøpe mer enn bare et eller et par produkter?

Se for deg at du skal kjøpe gave til en baby. Man ender ofte opp med å dra til H&M og kjøper et antrekk. Man finner ikke alltid ut hvilke plagg som passer best til hverandre, noe som gjør at man går rundt og vurderer alle plaggene de har i butikken. Alt fra farger og stoff til mønster og størrelse. Tenk deg om - Hvor ofte ender du opp med den genseren som hang ved siden av buksa?

Man gjør det samme i nettbutikker. Man ser på alle produkter, og prøver å finne gode kombinasjoner som kan passe godt sammen. Utfordringen er at man i motsetning til i en fysisk butikk, ikke får sett fargen eller stoffet.

Hvor smidig hadde det ikke vært hvis kombinasjonen allerede lå klar idet man kom inn?

Du som eier vet hvordan produktene ser ut. Du kan bransjen din. Så hvorfor ikke sette sammen antrekket for kunden, så slipper de å tenke, lete og bruke unødvendig tid?

Se eksempel hvordan en butikk har satt sammen et ferdig antrekk til en baby:

 

 

Vil du vite mer om hvordan du kan utnytte disse muligheten for din nettbutikk? Book et uforpliktende og gratis telefonsamtale med våre rådgivere:

 

Levering

Kundene er alltid bekymret for å ikke få pakken sin til jul. Norge er på mange måter et logistisk utfordrende land, og Postens sendefrist er så tidlig som 16.desember.

Det er derfor veldig viktig å gi tydelig informasjon om levering på forsiden av nettbutikken. Statistikk viser at 9 av 10 sjekker leveringsbetingelser før kjøp i nye nettbutikker. Hvorfor skal de måtte lete i betingelsene? De har jo, som nevnt over, allerede hendene fulle!

REtur

Visste du at 6 av 10 sjekker betingelser for retur før kjøp i nye nettbutikker? Dette bør du utnytte ved at du kan tilby utvidet bytte- og returfrister. Dette bør også kommuniseres tydelig på forsiden av nettbutikken.

Pakk inn gaven:

For å gi ytterligere service, hva med å pakke inn gaven for kunden?

Kanskje det kan være en mulighet å sende pakken direkte til mottaker i tillegg?

Mange sender gaver til venner og familie som bor andre steder, og disse vil sette stor pris på tilleggstjenesten. Og fordi dette er en tilleggstjeneste - kan du ta noen kroner for det. Vinn/vinn!

Gavekort:

Tilbyr du gavekort? Hva med å synliggjøre det? Mange er usikre på hva de skal kjøpe, og derfor tyr de til gavekort. Dette er raskt og enkelt for kunder å handle, i tillegg gir deg det en gevinst i form av 100% fortjeneste inntil gavekortet blir benyttet. 

God jul - og god julehandel!

 

Vil du ha en profesjonell designet nettbutikk til julehandelen? Se vårt eksempel, og last ned gratis bannere som du kan bruke til din nettbutikk, eller markedsføring.