Google Site Verification er en måte å verifisere nettsider ovenfor Google på, og kommer oftest i form av en kode som legges inn i kildekoden til nettbutikken.
Litt om Google Site Verification
Google Site Verification er en måte å verifisere nettsider ovenfor Google på. Hensikten med å verifisere nettbutikken, er for å kunne bruke Google Search Console.
Google Search Console er et verktøy som gir deg en fullstendig oversikt over alle Google-søkene som har ført brukere inn til nettbutikken din, og det gir deg da en oversikt over hvilke ord som blir brukt flest ganger for å finne nettbutikken din på Google. Denne dataen kan hjelpe deg med å finne ut hvilke ord du bør bruke hyppigere for å få flere treff på Google, og som er relevant for nettbutikken din.
I tillegg kan du be Google Search Console om å indeksere sidene til nettbutikken på nytt, på den måten får Google med seg de siste endringene du har gjort i nettbutikken mye raskere enn vanlig, og gjør det søkbart på Google.
Google Search Console har også flere funksjoner som er hjelpsomme. Du kan lese mer om disse her.
Da blir du sendt til en ny side hvor du legger inn hele URL-en (for eksempel https://nettbutikk.no) til nettbutikken din i boksen “URL prefix”.
I boksen som åpner seg, får du beskjed om å velge hvilken metode du vil bruke for å verifisere deg. Da velger du "HTML tag".
Kopier HTML-taggen, gå til nettbutikkens administrasjonspanel, trykk på “Innstillinger” -> “Firmainformasjon” og trykk så på fanen i toppen som heter “Søkemotoroptimalisering” - her limer du inn HTML-taggen i feltet “Google Site Verification Code”.
Gå tilbake til siden du kopierte HTML-taggen fra, og trykker på “Verify” i HTML tag-boksen.
Integrasjonen vår
Du legger inn Google Site Verification Code ved å navigere deg til Innstillinger -> Firmainformasjon -> Søkemotoroptimalisering, så legger du inn koden i feltet "Google Site Verification Code".