Du kan forbedre gjennomsnittlig ordreverdi (AOV - Average Ordrer Value) ved hjelp av en rekke ulike mekanismer. I denne bloggposten skal vi belyse de viktigste makanismene som vil føre til at kundene dine legger igjen mer penger i nettbutikken din.
Gjennomsnittlig ordreverdi er den gjennomsnittlige summen i kroner for hvert salg gjort i butikken din.
I de aller fleste moderne nettbutikkplattformer er det egne felt på statistikksidene som forteller deg hva gjennomsnittlig ordreverdi er. Om dette ikke finnes i din plattform, kan du enkelt beregne den selv ved å dele total ordresum i en viss periode på antall ordrer.
Eksempel:
Solgte du for 50.000 siste uken fordelt på 50 salg, vil din gjennomsnittlige ordreverdi være 1000,- kroner.
Hva er god og hva er en dårlig AOV?
Det finnes ingen faste tall som kan definere hva som er god og hva som er dårlig AOV. Dette avhenger av virksomheten din og av hvilke typer produkter eller tjenester du selger.
Den viktigste grunnen til at du bør fokusere på å få AOV så høy som mulig er å maksimere overskudd og omsetning.
Et eksempel:
Om du har 20.000 potensielle kunder som besøker nettbutikken din hver måned og 2% (400 personer) av disse handler noe med en AOV på 1000 kroner vil du omsette for 400 kunder x 1000 kroner = 400.000,-
Om du øker AOV med bare 20% til 1200 kroner vil regnestykket bli 400 kunder x 1200 kroner = 480.000,-
Du øker altså omsetningen din med hele 80.000,- om du får kundene til å kjøpe for 20% mer.
Andre grunner til at du skal fokusere på AVO er at en høy AVO vitner om at kundene liker produktene du selger og er villige til å bruke mer tid i butikken din. Har du en lav AVO for din bransje, kan det tyde på at du ikke har truffet med produktsammensetningen din, at butikken er vanskelig å bruke eller andre ting som gir kunden friksjon i handleprosessen. Mer om det lengre ned i bloggposten.
Det finnes flere måter å øke gjennomsnittlig ordreverdi i en nettbutikk, her er noen av de vanligste metodene:
Tilby tilhørende produkter:
En klassisk måte for å oppnå en økt AOV, er å tilby et ekstra produkt til en god pris. Dette ekstraproduktet bør være et produkt som står i direkte relasjon til det produktet kunden allerede er interessert i eller har lagt til i handlevognen. Et eksempel kan være å gi prosenter på et par sokker om kunden er interessert i et par sko.
Eller å legge til produkter som kunden helt klart trenger i tillegg til "hovedproduktet". Bruk for eksempel teksten "Husk tilleggskjøp", eller "Kanskje du trenger disse produktene i tillegg?". Et eksempel kan være å få kunden til å kjøpe ekstra batterier til en lommelykt, eller en lyspære til en lampe.
Denne måten å tilbyr mersalg på kan også bruker i selve handlevognen.
Tilby 3 for 2
Det å tilby tre produkter for prisen av 2 vil gi deg en høyere AVO. Selv om du gir bort ett av produktene kjøpte kunden mest sannsynlig likevel ett produkt mer enn han ellers ville ha gjort. Husk å regne på overskuddet ved et slik tilbud. Kanskje gir det deg en så lav bruttofortjeneste totalt sett på disse tre produktene at du er best tjent med å forsøke noe annet for å få høyere AOV.
Fri frakt over en gitt kjøpssum
De fleste butikkplattformene tilbyr funksjonalitet for å tilby gratis frakt om kunden legger x kroner i handlevognen.
Tilby rabatter
Ved å tilby ulike rabattordninger oppmuntrer du kunden til å komme tilbake til butikken og bruke mer penger. Dette kan være at du tilbyr 10% rabatt på neste kjøp eller andre lojalitetsbelønninger.
Legg til nye produkter
Om din AVO er lav, kan det være noe med produktsammensetningen din. Kan det være at kundene ikke finner ulike tilleggsprodukter? Eller at utvalget rett og slett er for lite. Ikke vær redd for å spør kundene direkte hva de synes om butikken din og hvilke produkter de savner. Bruk gjerne dine sosiale medier eller send ut en spørreundersøkelse til alle på nyhetsbrevslisten din.
Et annet tips er å se hva kundene søker etter. En slik oversikt bør du finne under produkter inne på ditt administrasjonspanel for nettbutikken din.
Generell friksjon i kjøpsprosessen
Om kundene er misfornøyd med kjøpsprosessen kan det hindre at kunden kommer tilbake til butikken ved en senere anledning. En dårlig kjøpsprosess kan også hindre at kunden kjøper noe som helst i første omgang. Påse derfor at butikken din ser seriøs og tillitsvekkende ut, at du tilbyr de foretrukne frakt- og betalingsløsningene i din bransje. Les mer om hvilken betalingsløsning du bør velge til din nettbutikk?
Det kan også være lurt å sammenligne gjennomsnittlig ordreverdien med tidligere perioder for å se om det er en økning eller reduksjon i ordreverdien. Dette kan hjelpe deg med å identifisere eventuelle endringer i kundeadferd og hva som kan ha påvirket dette.
Gjennomsnittlig ordreverdi er den gjennomsnittlige summen i kroner for hvert salg gjort i butikken din og du kan forbedre den ved hjelp av en rekke ulike mekanismer.