I den digitale tidsalder er måling og analyse en innsydd del. Ettersom vi ikke kan se personene vi ønsker å formidle våre budskap til med det blotte øyet, samler vi informasjon om publikum på annet vis. For mange er sporing veldig teknisk og for mye å sette seg inn i, men resultatet er det nyttig å forstå seg på. Vi skal se nærmere på statistikk for nyhetsbrev.
24Nettbutikk og MailMojo samarbeider om å gjøre det superenkelt for alle som har nettbutikk å sende ut nyhetsbrev direkte fra systemet. Denne høsten deler vi vår kunnskap om hva som skal til for å bli skikkelig dreven på e-postmarkedsføring. Vi håper tipsene kommer til nytte!
De store talls lov
Big data, eller stordata, er et buzz-ord i dagens samfunn. I korte drag beskriver det enorme datasett som bare en datamaskin kan finne mening i. Men denne meningen gir oss samtidig viktig informasjon om trender i tiden. Og den kan vi mennesker bruke til noe.
Statistikk kan brukes til å vurdere hvor man skal gjøre investeringer. Hva man skal satse på innen nyutvikling og hvordan priser skal settes. Det kan også brukes til å vise hvor effektivt noe er. Vi bruker også statistikk til å lage antakelser. Sannsynlighet for at noe skal skje, er basert på hvor ofte det har skjedd før i samme situasjon.
Men statistikken kan også vise oss “randsonene”, og at det alltid vil være noen eller noe som viker fra den store massen. Er det mange nok i hovedgruppen, kan randsonen bestå av mange. I mange tilfeller kan dette være en nisje som det kan være interessant å se på for den som har noe unikt å selge.
Statistikk og e-postmarkedsføring
For å dra det over på en litt mer relevant banehalvdel for denne bloggen, er forskjellige grupper og trendene i dem, gull verdt. I alle fall om du tenker salg. Det handler om å se på hva som fungerer for de mange, og bruke dette til å bestemme både innhold, emne og tidspunkt for utsendelse.
For de mindre gruppene, kan du spisse budskapet og gjøre det perfekt tilpasset spesielle interesser. Uansett kan du bruke statistikken målbevisst for å eksperimentere med ulike innfallsvinkler eller mengde innhold. I tillegg vil du med tiden kunne se hvilke emner som bidrar til høyest åpningsrate.
Dette forteller deg hva som pirrer og tilfredsstiller akkurat dine mottakere. Det gir deg en pekepinn på hvordan du kan endre og forbedre de neste utsendelsene du har på blokka.
I alle tilfeller vil statistikken for nyhetsbrevet ditt fortelle mer enn bare antall åpninger. Som nevnt vil du over tid kunne kartlegge når et nyhetsbrev treffer dine mottakere best. Og når på døgnet de fleste faktisk åpner.
Du kan også se hvor dine mottakere er når de åpner nyhetsbrevet. Dette kan hjelpe deg til å spisse innholdet enda mer, kanskje kombinert med relevant lokalkunnskap. Det er alltid en innertier å personaliserer nyhetsbrevet så mye som mulig. Vi er alle mennesker som ønsker å kommunisere med mennesker.
En slagkraftig kombinasjon er også å legge til lenkesporing for Google Analytics i dine utsendelser. Da vil du kunne se hvem av som kom til nettbutikken din via nyhetsbrevet sammenlignet med andre eventuelle kanaler. Dette kan hjelpe deg å evaluere hva slags markedsføring du skal satse på.
Smak til med en klype salt
Noen sa en gang at statistikk er den tredje løgn. Han pekte på at tall kan brukes på en måte som fordreier sannheten, rett og slett misbrukes. Derfor trenger vi ikke tro på alt, selv om det blir støttet opp av tallmateriale.
Når det kommer til antall åpninger og klikk i et nyhetsbrev, er dette som regel god fisk. Naturligvis finnes det unntak. Statistikken for nyhetsbrev teller bare åpninger dersom mottaker faktisk klikket på e-posten, ikke bare leste den i forhåndsvisning. Noen lar også være å laste ned bilder, som også kan hindre at denne åpningen blir talt med. Men det betyr at tallet du ser, i alle fall er et minimum.
I de fleste tilfeller vil likevel åpningsraten fortelle deg hvor stor andel av din totale kontaktliste som har åpnet nyhetsbrevet ditt. Ingen kan garantere at det dermed betyr at de har lest alt. Men de har i alle fall kjent deg igjen, fått med seg emnet og tatt seg tid til å scanne innholdet.
Klikkraten forteller litt om hvor fristende eller relevante mottakerne synes produktene dine var. Det er litt avhengig av hvordan du formulerer deg, og er nok en gang en lur ting å teste litt på.
Oppsummert er statistikk en nyttig venn, som kan hjelpe deg til nye høyder. Men også en venn du må være villig til å bruke litt tid på å forstå.
Denne artikkelen har tidligere blitt publisert på MailMojos egen blogg.