Alle vet at man må markedsføre sine produkter på nett. Men hvilket verktøy? Her gir vi deg gode grunner samt hvordan du kan bruke dynamiske Facebook- og Instagram-annonser.
Med dynamisk annonsering kan du enkelt lage annonser som automatisk vises til personer som har vist interesse for produkter i butikken din. Dette kalles retargeting-annonsering og noe vi anbefaler på det sterkeste. Til dette trenger du en produktfeed som kan brukes i både Facebook og Instagram Shopping.
Slik fungerer det:
En kunde besøker et produkt i butikken din. Dette blir så fanget opp av Facebook. Kunden forlater butikken din og surfer videre. Når kunden senere går inn på sin Facebook-feed, vil annonsen for det besøkte produktet komme opp.
Produktfeed i tillegg til Facebook Piksel gir deg altså informasjon som kan brukes til å lage målrettede annonser - basert på hvilke produkter/sider folk har vist hvilken interesse for.
La oss utdype:
Hvor i kjøpstrakten folk er for ulike produkter sier litt om hvor sannsynlig det er at de handler.
- Med dynamisk annonsering kan du for eksempel vise annonser til de som har besøkt nettbutikken din men ikke handlet.
- Annonsene kan settes opp til å vises i, eksempelvis, inntil 7 dager. Om det aktuelle produktet kjøpes av vedkommende i mellomtiden, vil annonsen slutte å vises.
- Man kan velge å vise annonser kun for produkter som folk faktisk har lagt i handlekurven, men ikke kjøpt. Da kan man kanskje tillate seg å vise annonsen i lenger tid enn i det første eksempelet, uten å være "spammende"(?!) Fordi det å ha lagt et produkt i handlekurven vil kunne være et noe sterkere tegn på at kunden er interessert i å kjøpe produktet enn om kunden bare har sett på det.
- Dersom folk kjøper et produkt i et gitt produktsett, kan man vise bildekarusell-annonser for andre produkter i samme produktsett til denne kunden. Det er nesten alltid billigere å annonsere mot eksisterende kunder enn mot nye. Så dette kan i mange sammenhenger være en mye bedre måte å bruke annonsekronene sine på enn å annonsere produktene sine mot "alle".
Og selvsagt kan disse mulighetene kombineres og settes opp på mange, mange flere måter.
Eksempel på en retargeting-annonse i Facebook
Hvordan komme i gang med dynamisk Facebook-annonsering?
Har du ikke en Facebook-konto bør du opprette en snarest. Husk å opprett en firmakonto og ikke bruk din private.
Legg til Facebook Piksel
- Gå til Piksler-fanen i Hendelsesadministrasjon.
- Klikk på “Opprett en piksel”.
- Klikk på “Opprett” i boksen som vises, for å fullføre opprettingen av pikselen.
- Kontakt support på 22336688 eller e-post: post@24nettbutikk.no for å få slått funksjonaliteten for Facebook Piksel og produkt-feeden.
Instagram Shopping
Vi anbefaler at du i tillegg til Facebook bruker Instagram Shopping til å skape engasjement rundt dine produkter. Den samme produkt-feeden du bruker til Facebook dynamisk-annonsering, kan også enkelt brukes i Instagram.
Mulighetene i Instagram Shopping er mange og vi vil anbefale at du leser mer om dette på instagrams egen informasjonssider.
Hvordan komme i gang med Instagram Shopping?
Instagram setter en rekke krav til deg og din bedrift for å kunne opprette shopping-funksjonalitet. Disse sidene gir deg en rask og enkel oversikt over de ulike kravene.
Da det er flere måter å gjøre dette på anbefaler vi at du enten tar kontakt med vår supportavdeling eller leser på Instagrams egne integrasjonssider.
Trenger du hjelp til din markedsføring? Les mer her.
Vil du høre mer om hva 24Nettbutikk kan hjelpe deg med? Book uforpliktende prat her.