Bør jeg som butikkeier bruke markedsstrategien SEO eller PPC? Her kan du lese om hvordan du kan tiltrekke deg flere kunder til din nettbutikk.
Et av de mange spørsmålene norske nettbutikkeiere stiller seg, er:
“Bør jeg investere i SEO eller PPC?”
La meg først forklare forskjellen på de to ordene:
- PPC: Pay-Per-Click. Brukes om annonser hvor du betaler for at en bruker klikker på akkurat din annonse. Mest kjent er kanskje Google sin adwords men det finnes også en andre leverandører på dette området, eksempelvis Microsoft Bing.
- SEO: Search Engine Optimization, eller på godt norsk søkeordsoptimalisering. Dette går ut på å optimalisere en nettside slik at den rangerer høyere i søk på nett, kalt organisk søk.
Forståelig nok finnes det ikke et entydig svar på dette komplekse spørsmålet, men i denne artikkelen skal jeg prøve å belyse ulike standpunkter som kan være relevante for situasjonen din.
Vellykket markedsføring på internett krever en flerfasettert tilnærming som tar utgangspunkt i et organisk fundament som bør suppleres med en helhetlig PPC-strategi. Du bør derfor sørge for at nettbutikken din byr på en god brukeropplevelse, dvs. den er godt strukturert, informativ, søkevennlig og ikke minst estetisk tiltalende. Selvsagt må man ikke undervurdere viktigheten av en solid teknisk løsning (rask serverresponstid, responsiv utforming, m.m.), men dette trenger ikke du som eier av en nettbutikk levert av 24Nettbutikk.no tenke på, da denne plattformen imøtekommer samtlige krav en SEO-strategi stiller til dagens hjemmesider.
Så snart ovennevnte tiltak har blitt iverksatt, kan du rette fokuset mot Google AdWords for å maksimere eksponeringen. Det er meningsløst å bruke ditt markedsføringsbudsjett på betalt annonsering før nettbutikken din er som den skal være. Dessuten er det viktig å ta innover seg at de fleste nettstedene får cirka to tredjedeler av trafikken fra organiske søkeresultater, mens kun en tiendedel eller mindre kommer fra betalte plasseringer. Selvsagt står betalt trafikk for mer kvalifiserte besøkende, men det er et faktum at organisk søk er den viktigste kanalen når det kommer til volum, og bør derfor aldri nedprioriteres.
Hva er best på kort sikt?
Et annet aspekt en nettbutikkeier bør forholde seg til, er hvor lenge man har råd til å vente på avkastning. SEO er et markedsføringstiltak som gjerne strekker seg over flere år. Avhengig av din bransje kan det ta lang tid før du overhodet vil se noen nevneverdige trafikktall.
Dersom du er avhengig av at din investering i enten den ene eller den andre formen for markedsføring skal kaste seg av innen rimelig kort tid (uker/måneder avhengig av bransje), bør du konsentrere deg om PPC til å begynne med. Som sagt gir Google AdWords nettstedseiere muligheten til å drive kvalifisert og relevant trafikk for de søkefrasene man selv bestemmer så å si i sanntid (oppsett og godkjenningsprosessen kan ta ca 24 timer). Man kan også teste ulike budskap i annonsetekstene og iverksette andre tiltak for å optimalisere sin omsetning, pris per konvertering og andre relevante metrikker, hvilket er relevant informasjon for øvrige markedsføringstiltak.
Dessuten bør du være forberedt på at det kan bli dyrt å være avhengig av PPC. Klikkprisene er volatile avhengig av konkurransen (Google anvender et videreutviklet auksjonssystem basert på Vickrey-auksjonen, også kalt second price sealed auction), og treffer du ikke riktig med målgruppe, seleksjon av dine søkeord eller annonsebudskap, kan det hende at du vil gå tom for dine annonsekroner uten å ha fått noen konverteringer i det hele tatt. Selv hvis du lykkes i første fasen, har du ingen garantier for fremtiden.
Så… hva bør jeg velge?
Dersom du har et begrenset budsjett og er nødt til å velge mellom SEO og PPC, bør du betrakte andre faktorer i tillegg til bare forskjellen i volum. Det intuitive forslaget ville vært søkemotoroptimalisering i og med at dette er et fremtidsorientert og (dersom det gjøres riktig) kostnadseffektivt markedsføringstiltak.
Andre faktorer som bør tas i betraktning, omfatter:
- din nåværende grad av organisk synlighet;
- tidligere erfaring med betalt søk;
- konkurransenivået og deres innsats på SEO/PPC-fronten;
- dine forretningsmål og hva slags produkt du selger;
- hvor majoriteten av trafikken din kommer fra;
- hvordan ditt varemerke og produkter passer til kjøpsreisen til dine besøkende.
Summa summarum bør du vektlegge både PPC og SEO. Googles avanserte algoritme belønner informative, relevante og trygge nettsteder, så en investering i SEO er faktisk en investering i deg selv. Dessuten bør man heller ikke nedprioritere PPC, da det gir mulighet for å drive relevant trafikk i løpet av kort tid.
Gjesteinnlegg av Jakob Englund skrevet for 24Nettbutikk.no.