I miniserien "Fire sommertips for nettbutikkeiere" presenteres nå episode 3. For to uker siden gav vi noen tips om produktbildene. Og forrige fredag tok vi for oss produktbeskrivelsene. Nå løfter vi blikket fra produktnivå til butikknivå. Selv om vi har vært innom temaet design før her på bloggen, mener vi at viktige tema ikke kan løftes til overflaten for ofte. Vi retter derfor nå igjen oppmerksomheten mot butikkens design.
Når man kommer inn i en fysisk butikk, blir man påvirket av hvordan det ser ut der. Fargevalg, fargekombinasjoner, hvordan varer, reoler og disker er organisert og plassert og hvor lett det er å bevege seg rundt i butikken er alle faktorer som er med på å forme ditt inntrykk av butikken. Om du ikke klarer å finne den varen eller den informasjonen du er på utkikk etter, eller om gulvet for eksempel er skittent, så er sjansen for at du ikke handler der stor. Sånn er det i nettbutikker også!
Hvordan jobbe for at besøkende til din nettbutikk får et godt inntrykk av deg og dine tjenester? Her er noen sjekkpunkt:
Fremsiden:
- Ser fremsiden "fin" og tiltalende ut?
- Er det åpenbart hva du selger?
- Har fremsiden et enhetlig design (fargevalg, skrifttyper, grafikk...)?
- Har du fungerende linker til viktige kategorier, produkt, kampanjer og tilbud plassert tydelig og godt synlig på fremsiden?
Navigering:
- Er det lett og raskt og finne frem i menyer og kategoristruktur?
- Har du gode og logiske titler på kategorier og produktgrupper?
Call to action:
Har du tydelig og lett forståelig "call to action" i butikken - altså klikkbar link/knapp med f.eks. "Kjøp nå!","Motta tilbud her!" eller tilsvarende?
Kontakt:
Er det enkelt for kundene å finne ut hvordan de kan komme i kontakt med deg dersom de trenger bistand, veiledning, tips eller tilsvarende?
Dere kan stole på at siste episode i denne miniserien kommer fredag om en uke - og den handler om tillit! :-)
Enn så lenge ønsker vi alle fortsatt god sommer!
PS1: For våre kunder tilbyr vi designhjelp. Vår designer går da igjennom din nettbutikk med henblikk på blant anna de punkta vi nevner ovenfor og lager et helhetlig design, med utgangspunkt i butikkens egenart og butikkeierens målsetninger og visjoner. Ta kontakt om dette er av interesse!
PS2: Alle våre kunder får tilgang til en gratis ebok der man kan lese mer om flere relevante og viktige tema relatert til etablering og drift av nettbutikker.
Besøk vår nettside for mer informasjon eller for å teste vår nettbutikkløsning gratis og uforpliktende i 30 dager.